جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اجرا و بتن ریزی عرشه پل

تسکو-قالب عرشه پل-داربست مثلثی_ پل پردیس بندرعباس

اجرا و بتن ریزی عرشه پل

پل های بتنی معمولاً از نظر ساختاری یا از نوع طاقی و یا از نوع تیرچه هستند. تیر های بتنی رایج ترین عنصر ساختاری است که در پل ها استفاده می شود. تیرها بار پل را حمل می کند و سپس به پایه ها منتقل می کنند. در پل های قوسی عمدتا بار ها به صورت محوری به پایه ها و سپس به تکیه گاه منتقل می گردد. مقداری از خمش و برش نیز باید توسط قوس مقاومت کند ، زیرا خط رانش برای بارگذاری به طور دقیق از محور مرکز قوس دقیقاً پیروی نمی کند. تیرها در بسیاری از تنظیمات ساختاری پل ها استفاده می شوند و بار را توسط خمش و برش حمل می کنند. تیر می تواند دارای یک مقطع شکلی مانند مقطع I یا ⊤ یا یک باکس توخالی می باشد و عمق را می توان در طول دهانه تغییر داد تا امکان استفاده کارآمد از مصالح را فراهم کند. در پل های چند دهانه یا می توان از یک سری تیرهای پشتیبانی شده ساده استفاده کرد و یا تیر می تواند سرتاسری  باشد.

تسکو-قالب بتن و داربست - بتن پس تنیده-کهریزک

تسکو - قالب لغزنده - قالب پایه پل - پل لالی

طراحی پل ها در بسیاری از کشورها منجر به تولید تیرهای بتونی پیش ساخته و پیش تنیده استاندارد شده است که به طور معمول برای عملکرد فشرده با دال عرشه بتن مسلح ساخته می شوند. برای پلهای با دهانه کوتاه ، قسمتهای پیش ساخته معمولاً به صورت مستطیل ، کانال یا شکل v در می آیند. برای پلهایی با دهانه متوسط ​​تا (30 متر) ، بخشهای پیش ساخته معمولاً به شکل I هستند. برای دهانه های طولانی عموماً از تیرهای جعبه توخالی بتن پیش تنیده استفاده می شود. به طور معمول در این شکل از ساخت و ساز اسکله ها در جای خود قرار می گیرند. سپس ساخت دهانه ها از اسکله به هر جهت با استفاده از روش کنسول سازی متعادل پیش می رود ، که شامل قرار دادن قطعات پیش ساخته یا پیش تنیده در محل است ، هر کدام به ساختاری که قبلاً به اتمام رسیده است ،  است. یک فرم بدیع از پل مناسب برای بارهای سبک و دهانه های طولانی ، پل روبان استرس دار است که متشکل از یک عرشه بتونی است که مستقیماً روی کابل های فولادی پشتیبانی می شود.

تسکو-قالب و داربست پل بتنی لوشان-قزوین رشت

تسکو-قالب عرشه پل-داربست مثلثی

اجرای پل های بتنی بطور کلی به سه مرحله اجرایی زیر انجام می گردد

قالبندی،آرماتوربندی و بتن ریزی عرشه پل با استفاده از پانل های قالب مدولار جهت پوشش سطح قالبندی و استفاده از داربست های مدولار مثلثی یا چکشی به منظور کفراژبندی و انتقال بار های مرده و زنده قالب،آرماتور ،بتن و تجهیزات قالب و کفراژ به زمینقالبندی،آرماتوربندی و بتن ریزی پایه های پل با استفاده از قالب های مدولار به همراه پشت بندهای فولادی یا قالب های خاص متناسب با شکل هندسی سازه پل که با توجه به ارتفاع پایه پل طراحی و ساخته می شوند. در پل های با ارتفاع بلند از روش های بالارونده یا لغزنده جهت اجرای پایه ها استفاده می شود.قالبندی،آرماتور بندی ،بتن ریزی فونداسیون و تکیه گاه با استفاده از قالب های مدولار یا قالب های ماندگار. اجرای این قسمت ساده ترین مرحله است البته در اجرای فونداسیون در بستر رودخانه یا دریا این مرحله بسیار دشوار است و نیازمند ابزار و تجهیزات خاص می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهندس زمانی
مدیر فروش
0912-8888904
zamani@teskoco.com