جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع بولت و میان بولت در قالب بندی سازه‌‌های بتنی

بلت

بولت‌ها در قالب بندی سازه‌‌های بتنی انواع مختلفی دارند.

متریال بولت‌ها فولادی بوده و با پوشش گالوانیزه، با کیفیت بالا در کارخانه تسکو تولید می‌گردد.

بلت­‌ها اکثرا از میلگرد سایز 16 ساخته می‌شوند و با توجه به نیاز در اندازه­‌های مختلف برش داده می­‌شوند.

باید خاطر نشان کرد که بلت، واشر و مهره خروسکی باید دارای کیفیت بالایی باشند تا بتوانند فشار بالایی که هنگام بتن ریزی روی قالب بتن ایجاد می شود را تحمل کنند.

بولت تمام رزوه

بلت تمام رزوه جهت بستن قالب­‌ فلزی بتن با عبور از سوراخ قالب بتن و بسته شدن توسط واشرها و مهره خروسکی استفاده می­‌شود.

بولت­‌های تمام رزه در اندازه­‌های مختلف بسته به ضخامت بتن از 70 الی 400 سانتیمتر تولید می­‌شوند.

برای هر دو متر مربع از سطح قالب بتن یک شاخه بلت تخمین زده می­‌شود. این نوع بلت­‌ها نیز از رولینگ میلگرد 16 ساخته می‌شوند، اما از نوع 22 نیز در سیستم قالب بندی قالب­‌های خاص بتن نیز استفاده می‌شود.

کاربرد بلت تمام رزه

با استفاده از بلت تمام رزوه دو وجه قالب فلزی بتن که رو به روی هم قرار دارند به یکدیگر متصل می‌شوند. با این حال در اثر فشار بتن ریزی امکان فاصله گرفتن وجه­‌های قالب بتن از هم وجود نخواهد داشت.

 

بلت تمام رزوه
بلت تمام رزوه تولید شده در کارخانه تسکو

بلت دو سر رزوه

بلت دو سر رزوه نیز مانند بلت تمام رزوه برای اتصال دو وجه روبروی قالب بتن استفاده می‌شود به طوری که قالب هنگام بتن ریزی و دراثر فشار زیاد از هم فاصله نگیرد.

بلت‌ها پس از بتن ریزی قابل استفاده مجدد هستند و انواع آن از جمله بلت تمام رزوه، بلت دو سر رزوه و بلت عصایی بسته به نیاز مشتری در اندازه­‌های مختلف در کارخانه تسکو تولید می­‌شوند.

 

بولت عصایی

از بلت عصایی برای اتصال سولجر به لوله پشت بند افقی (لوله داربستی) استفاده می‌شود. به دلیل عصایی شکل بودن آن بلت عصایی نام گرفته است و به سایز استاندارد 40 سانتیمتر تولید می­‌شود. از بلت عصایی به عنوان گیره سولجر نیز یاد می­‌شود.

 

بلت عصائی
بلت عصائی و اتصالات قالب بندی

 

در تصویر پایین کاربرد بلت عصایی برای اتصال سولجر به پشت بند افقی نشان داده شده است.

بلت عصائی و سولجر
بولت عصائی که جهت اتصال سولجر به لوله پشت بند افقی بکار می‌رود.

 

میان بلت‌ها

برای ثابت نگه داشتن فاصله‌ی دو سطح قالب یا همان ضخامت دیوار و مهار فشار جانبی بتن، از میان بلت‌ و پنل‌های سوراخدار استفاده می‌شود.

میان بولت‌ها در نوع فلزی و پلاستیکی وجود دارند. میان بلت‌های فلزی دارای دو مهره‌ی فنری خاص در دو انتها هستند که بولت‌های بیرونی به راحتی به آن‌ها متصل می‌شوند.

در محل استقرار میان بولت‌ها باید از دو پنل مسطح سوراخ‌دار رو به‌روی هم استفاده کرد.

 

میان بولت آب بند
میان بولت آب بند

میان بلت‌های آب بند

در سازه­‌هایی که نیاز به آب بندی دارد، مانند دیواره‌ی مخازن،سدها و رودخانه ها از میان بلت آب بند استفاده می‌­شود. این مدل بلت‌­ها در سه نوع میان بلت آب بند چدنی، فنری و پلاستیکی تولید می­‌شوند.

میان بلت آب بند چدنی در اندازه‌های ثابت تولید می‌شود. این بلت توسط بولت تمام رزوه، مهره خروسکی و واشر به پشت بند‌های عمودی متصل شده و پس از پایان بتن ریزی در بتن مدفون خواهد شد.

دراجرای سازه بتنی پس از بازکردن قالب فلزی دیوار از داخل بتن خارج می‌کنند که در محل آن سوراخی بجا می‌ماند، این سوراخ با ملات یا بتن پر می‌کنند. پس در سازه‌های نام برده چون دیواره مخازن این سوراخ نقطه ضعفی برای دیوار خواهد بود.

میان بلت آب بند فنری

اندازه میان بلت فنری با توجه به ضخامت دیوار قابل تغییر است. میان بلت آب بند فنری توسط بلت، واشر، مهره خروسکی به پشت بندهای عمودی متصل می‌شود. آلیاز این نوع بولت از داکتیل (چدن نشکن) است.

برای اتصال میان بلت به قالب بتن از بلت بیرونی استفاده می­‌شود. بولت بیرونی وسیله‌ای است که برای اتصال بولت آب بند به قالب بتن استفاده می‌گردد.

کاربردهای میان بولت آب بند:

  • چفت شدن دو قالب به سایز دلخواه روبه‌روی هم
  • تثبیت فاصله ثابت بین قالب‌های بتن
  • آب بندی محل بولت بعد از اتمام بتن ریزی و باز کردن قالب‌ها
  • متعلقات و اتصالات قالب بندی

تمامی ملزومات قالب بندی بتن با بهترین کیفیت و با استفاده از ماشین آلات به روز در کارخانه تسکو تولید می‌گردد. کارشناسان تسکو همه روزه پاسخگوی سوالات شما هستند. برای مشاوره و سفارش محصول با واحد فنی تسکو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهندس زمانی
مدیر فروش
0912-8888904
zamani@teskoco.com