جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سیستم قالب‌بندی ستون با مقطع متغیر

قالب ستون

در این مطلب توضیحاتی در ارتباط با قالب ستون با مقطع متغیر یا همان قالب ستون کشویی آورده‌ایم؛ تا شما را با کاربرد و مزیت‌های آن نسبت به انواع دیگر قالب‌بندی ستون آگاه کنیم.

لازم به ذکر است که تمامی سیستم‌های نوین قالب بندی بتن اعم از تونل فرم، قالب ستون کشویی، قالب سقف میز شکل (قالب میز پرنده) و همچنین تمامی تجهیزات قالب بندی در گروه صنعتی تسکو طراحی و تولید می‌شوند.

قالب ستون با مقطع متغیر

برای اجرای قالب بندی ستون­‌های بتنی با مقطع مربع مستطیل می­‌توان به جای سیستم مدولار از سیستم‌های نوین استفاده نمود. نما و کیفیت سازه بتنی در این نوع قالب بندی بسیار سطح بالاتری داشته و زمان مونتاژ و اجرای سازه را کوتاه خواهد کرد.

در این سیستم نوین برای قالب بندی ستون‌ها با مقاطع مربع یا مستطیل بدون اضافه کردن و یا کم کردن قالب در هر مرحله می‌توان ستون بتنی را اجرا نمود. هم‌چنین می‌توان از این نوع قالب برای ساخت دیوارهای برشی نیز استفاده کرد.

برای ایجاد پخی در گوشه‌های ستون در این قالب بندی با استفاده از ورق رویه قالب پخی ایجاد می‌شود. در ساخت نوع دیگر قالب ستون با مقطع متغیر، از تخته پلای وود استفاده می‌شود. در این نوع، نوارهای پخ‌­دار به گوشه قالب چسبانده می‌شود.

در این سیستم می‌توان ستون‌های بتنی با یک ست قالب از مقطع 90*90 تا 120*120 به فواصل 10 سانتیمتر را اجرا نمود. البته اجرای مقاطع مستطیلی نیز با اندازه 110*90  با این قالب‌ها امکان پذیر است.

 

نقشه قالب ستون کشویی
قالب ستون طراحی شده توسط شرکت تسکو

 

 

جزئیات قالب ستون
جزئیات قالب بندی ستون با مقطع متغییر

 

قالب ستون کشویی

نام دیگر این سیستم قالب بندی نوین ستون، قالب کشویی است. زیرا پنل­‌ها برای اندازه مقطع مناسب به فواصل 10 سانتیمتر قابلیت جابه­‌جایی دارند، که البته این فواصل در هنگام طراحی لارج پنل‌ها بنا بر نیاز پروژه می‌تواند تغییر کند. ستون‌های با مقاطع مربع و مستطیل را به صورت کشویی و با گوشه‌های پخ‌دار و یا بدون پخ (گوشه‌های تیز)  می‌توان قالب بندی نمود.

برای سالم ماندن لبه‌­های ستون هنگام قالب برداری و یا در حالتی که ستون در دید معماری است ستون‌های بتنی با گوشه‌های پخ دار اجرا می‌شوند.

 

اتصالات و متعلقات قالب ستون با مقطع متغیر

در این روش قالب بندی برای اتصال قالب‌ها از اتصالاتی هم‌چون: بولت، مهره خروسکی و واشر کاس استفاده می‌شود.

formwork
اتصالات قالب بندی ستون کشویی

 

قالب ستون کشویی با سکوی بتن ریزی
قالب ستون کشویی طراحی شده توسط شرکت تسکو

 

همان طور که در عکس مشاهده می‌کنید از جک‌های مورب برای شاقول کردن قالب‌ها استفاده می‌شود. زمانی که ارتفاع ستون زیاد است برای اتصال قالب‌ها بر روی هم از پشت بند نیز استفاده می‌شود.

سکوی بتن ریزی از دیگری متعلقاتی است که این سیستم قالب بندی می‌تواند داشته باشد.

مهندسان تسکو با استفاده از جان پناه یک سکوی بتن ریزی ایمن را برای این نمونه از قالب ستون کشویی طراحی کرده‌اند.

مزایای قالب بندی یکپارچه ستون با مقطع متغیر نسبت به سیستم مدولار چیست؟

سیستم قالب بندی ستون‌های یک پارچه با مقطع متغیر مزایای زیادی نسبت به سیستم سنتی دارد.

برای بتن ریزی با سیستم مدولار نیاز است در هر مرحله قالب­‌ها و اتصالات باز شوند تا بتوان آن‌ها را در محل بعدی نصب کرد. اما در این روش نوین به علت یکپارچه بودن پنل‌ها و ایجاد نشدن خط درز قالب بر روی سازه بتنی، نمای بتن از کیفیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. همچنین با استفاده از این پنل‌ها سرعت نصب و اجرای پروژه بسیار بالا خواهد رفت.

دراین سیستم قالب بندی یکپارچگی سازه افزایش پیدا کرده و سازه می‌تواند تنش‌ها و فشارهای زیادی را تحمل کند.

 

هزینه سیستم قالب ستون کشویی

از معایب سیستم قالب بندی ستون کشویی نسبت به انواع دیگر قیمت بالای آن است. دلیل آن هم استفاده از لارج پنل‌ها و طراحی سفارشی این نوع قالب بندی است.

قالب لارج پنل برای قالب بندی‌های حجیم کاربرد دارد. در پروژه‌هایی که اجرای بتن اکسپوز و بدون درز اهمیت بالایی دارد از این سیستم استفاده می‌شود.

لارج پنل‌­ها نسبت به قالب‌های دیگر دارای وزن بیشتری هستند. این پنل‌ها با ورق رویه 5 میلیمتر تولید شده، که تمامی این موارد توانسته هزینه قالب لارج پنل را بالا ببرد.

اما این نوع قالب بندی برای پروژه‌های بزرگی که اجرای سازه عمودی به دفعات باید انجام شود گزینه مناسبی خواهد بود. استحکام بالای پنل‌ها امکان استفاد چندین باره در پروژه برای اجرای سازه‌های عمودی هم‌چون ستون و دیوار را فراهم کرده است.

برای استعلام قیمت انواع قالب بتن با همکاران ما در بخش فروش تماس بگیرید.

سفارش قالب ستون با مقطع متغیر

در این مطلب عکس و طرح‌های قالب ستون کشویی اجرا شده توسط شرکت تسکو را آوردیم تا شما را با این سیستم قالب بندی بیشتر آشنا کنیم.

همانطور که گفته شد سیستم قالب بندی به صورت سفارشی طراحی و تولید می‌شود.

برای سفارش و اطلاع قیمت انواع قالب فلزی بتن و تجهیزات قالب بندی با کارشناسان ما تماس بگیرید. با توجه به پروژه شما بهترین طرح و نقشه پیشنهادی توسط مهندسان تسکو برای شما ارسال می­‌شود.

قالب ستون با مقطع مربع
طراحی قالب ستون کشویی

 

جمع بندی

در پروژه‌های بزرگی که سازه عمودی به دفعات اجرا می‌شود و کیفیت و نمای سازه بتنی بسیار اهمیت دارد می‌توان از سیستم قالب بندی ستون با مقطع متغیر استفاده نمود. از مزیت‌های این سیستم نوین کاهش زمان اجرا و مونتاژ قالب است. سیستم قالب ستون کشویی به علت وجود لارج پنل‌ قیمت بالاتری دارند. این نوع قالب بندی سفارشی بوده و مطابق با نیاز پروژه طراحی و ساخته می‌‌شود.

2 پاسخ

    1. سلام
      قالب با مقطع متغیر کاملا قابل سفازشی‌سازی است و با توجه به نوع پروژه شما طراحی و ساخته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهندس زمانی
مدیر فروش
0912-8888904
zamani@teskoco.com