جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جک شاقول کننده قالب‌های بتن و شمع‌های حمایتی

جک شاقول کننده و شمع حمایتی

سیستم های حمایتی و شاقول کننده قالب بتن

برای پایداری و ثابت نگه داشتن قالب‌های ستون و دیواره‌ها و همچنین شاقول نمودن آنها در حین مونتاژ و زمان بتن ریزی، از جک‌های شاقول کننده و شمع‌های حمایتی استفاده می‌شود. این جک‌ها توان تحمل حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم بار را دارا می‌باشند و تا طول ۳/۵ متر تولید می‌شوند. این اندازه بنابر طراحی و یا سفارش مشتری قابل تغییر است.

جک شاقول کننده

جک‌های شاقول کننده نوعی از جک های قالب بندی بتن می باشند، که با توجه به مشخصات فنی و طراحی آن، مقاومت مطلوبی را می‌توانند ارائه دهند.
جک شاقول کننده در قالب بندی دیوارهای یک طرفه فشار جانبی بتن را تحمل کرده و اجازه تغییر شاقولی سیستم را نمی‌دهد.
جک شاقول کننده دارای سه قسمت بدنه جک و قسمت پیچ‌های تنظیم شونده که وظیفه شاقول کردن دیوار را بر عهده دارد و قسمت نشیمنگاه جک که به پای جک متصل می‌شود و به عنوان پایه ایمنی برای انتقال نیروهای جانبی به زمین در زمان بتن ریزی در نظر گرفته می‌شود.
جک‌ها بنا بر طرح سازه دو بازویی(دوبل) و تک بازویی انتخاب می‌شوند که قابل رگلاژ است.
از جک تک بازویی برای مهار جانبی قالبهای دیوار استفاده می‌شود. جک شاقول کننده تک بازویی در دو طرف خود پیچ و مهره رولینگ شده دارد و به حالت مایل به دیواره قالب به وسیله کفشک های تک سوراخ از یک طرف وصل می‌شود. ساخت این نوع جک با داشتن دو پیچ تنظیم شونده و هم‌پوشی لوله‌های سنگین صورت می‌گیرد.
از دیگر جک های شاقول کننده‌ای که استفاده می‌شود جک شاقول کننده دو بازویی است. از جک‌های دو بازویی برای جلوگیری از تغییر شاقول سیستم طراحی شده استفاده می شود. جک دو بازویی دارای سه کفشک که یکی از آن‌ها جهت اتصال به زمین و دو عدد آن برای اتصال به سولجر استفاده می‌شود. راس این جک به زمین یا تکیه گاه ثابت باید متصل گردد. از دو بازوی کوچک و بزرگ تشکیل شده است که هر کدام از بازوها توسط پیچ‌های چپ گرد و راست گرد که در دو سر بازوها قرار دارد باعث تنظیم پانل‌ها و شاقول نمودن سیستم قالب بندی می‌گردد. پیچ ها قابلیت نصب بر روی پلت فرم (براکت) را نیز دارند. زمانی از این قابلیت استفاده می‌شود که پیچ ها در سازه‌های مرتفع و همچنین در مراحل بعدی اجرای دیوار باید در ارتفاع بسته شوند.
در توضیح پلت فرم باید گفت: پلت فرم سکویی است که به صورت موقت بر روی دیوار نصب شده و در پروژه هایی که عملیات بتن ریزی در چند لیفت صورت می گیرد از آن استفاده می شود و پس از هر مرحله بتن ریزی براکت توسط بولت برای قالب بندی مرحله بعدی نصب می شود و وظایفی چون: نشیمنگاه قالب، تکیه گاه برای جک‌های شاقول کننده و ایجاد مکانی برای عبور و مرور کارگران را دارد. پلت فرم‌ها باید روی دیوار بتن ریزی شده مرحله قبل ثابت شوند.
البته در دیوارهایی با قالب بندی دوطرفه، بخشی از فشار ناشی از نیروهای جانبی در زمان بتن ریزی، توسط ميان بولت های تعبيه شده در ديواره ها مهار می‌گردد.
به طور کلی هر سیالی به دیوارهای پیرامون خود فشار جانبی اعمال می‌کند و بتن تازه نیز به سطح قالب فشار هیدرواستاتیک وارد می‌نماید. برای اینکه قالب بتواند مقاومت لازم در مقابل این فشار را داشته باشد از میان بولت‌ها استفاده می‌شود.
در بتن‌ریزی ديوارهای یک طرفه به دليل عدم استفاده از ميان بولت ها، كاربرد اين جک‌ها به گونه ای ديگر بوده و بدين منظور محصولات كمكی خاصی طراحی و توليد شده است.

شمع‌های حمایتی

از کاربرد شمع‌های حمایتی نیز می‌توان گفت در مواقعی که سازه ها فشار بتن بالایی در هنگام بتن ریزی ایجاد می‌کنند و یا دیوارهایی با ارتفاع زیاد (بیش از 4 متر) دارند از شمع حمایتی استفاده می‌شود که می تواند ضریب اطمینان بالایی را جهت پایداری سازه قالب بندی در مقابل فشارهای جانبی بتن ایجاد کند. علاوه بر مهار فشار جانبی بتن، نقش شاقول کردن سازه قالب بندی را نیز ایفا می‌کند. شمع های حمایتی با اتصال دو پیچ چپ گرد و راست گرد به دو سر سولجر که یکی به زمین و دیگیری به سولجر پشت بند عمودی متصل می‌گردد، ساخته می‌شوند. طول سولجرها نباید از 6 متر یشتر باشد. (دو سولجر 3 متری متصل به هم)
سولجر نیز در اجرای سازه‌هایی با بتن ریزی حجیم و سنگین استفاده می‌شود. سولجرها در قالب بندی دیوار به عنوان پشت بند عمودی و در سازه هایی با ارتفاع و ضخامت زیاد استفاده می‌شود و در کفراژبندی تیر و دال (بوسیله داربست های مدولار) به عنوان باربر بکار می‌روند. همچنین برای جلوگیری از تکرار مونتاژ و دمونتاژ قالب‌ها در اجرای موارد مشابه بعدی استفاده می‌شود. سولجرهای شرکت تسکو در طول های 1 الی 4 متر تولید می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهندس زمانی
مدیر فروش
0912-8888904
zamani@teskoco.com