جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جک هیدرولیکی چیست؟ کاربرد جک هیدرولیک در لاینینگ تونل

جک هیدرولیکی

چرا از هیدرولیک در ساخت جک استفاده می‌شود؟

کلمه هیدرولیک به معنی جریان حرکت مایع است. به دلیل خاصیت زنگ زدگی آب، در صنایع از روغن به عنوان منتقل کننده انرژی استفاه می‌شود. مایعات را می‌توان تراکم ناپذیر دانست و از آن برای تبدیل و انتقال کار استفاده کرد.

در فرآیندهای صنعتی بسیاری برای انتقال قدرت به هزینه کم و دقت بالا، از سیال استفاده می‌­شود. بکارگیری سیال تحت فشار در انتقال و کنترل قدرت در تمام شاخه‌های صنعت رو به گسترش است.

استفاده از سیال به دو دسته هیدرولیک و نیوماتیک تقسیم می‌شود. از سیستم‌های هیدرولیک در مواردی که قدرت بالا و سرعت‌های کنترل شده نیاز باشد استفاده می‌شود. از نیوماتیک نیز در مواردی که نیروی نسبتا پایین و سرعت‌های حرکتی بالا مورد نیاز باشد.

سیستم­‌های هیدرولیک و نیوماتیک نسبت به سایر سیستم‌های مکانیکی قطعات کم‌تری دارد و می‌توان در هر نقطه به حرکت‌های خطی یا دورانی با قدرت بالا و کنترل مناسب دست یافت. انتقال قدرت توسط جریان سیال پرفشار در خطوط انتقال صورت می‌گیرد. اما در سیستم‌های مکانیکی برای انتقال قدرت از اجزایی مانند بادامک، چرخ دنده و … استفاده می‌کنند. سیستم‌های هیدرولیک انعطاف پذیر هستند و در آن‌­ها از محدودیت‌­های مکانی که برای نصب سیستم‌های دیگر وجود دارد خبری نیست.

در سیستم‌­های هیدرولیک می­‌توان با اعمال نیروی کم به نیروی بالا و دقیق دست یافت. می‌توان نیروهای بزرگ خروجی را با اعمال نیروی کمی کنترل نمود.

از گذشته از توان هیدرولیکی برای سهولت در بلند کردن و پایین بردن ماشین آلات سنگین استفاده می‌­شود.

جک­‌های هیدرولیک در قالب‌های خاص تونل لاینینگ و کلایمینگ استفاده می­‌شوند. برای آشنایی بیشتر باید گفت لاینینگ تونل یک قالب خاص است که به طور ویژه برای پوشش‌­های بتنی تونل­‌ها، کانال­‌ها و مقاطع مختلف طراحی و تولید می­‌شود.

طرز کار سیستم‌های هیدرولیک

سیلندر هیدرولیک یک محرک مکانیکی است که بدون نیاز به چرخ‌دنده مکانیکی با انتقال فشار از سیال، انتقال حرکت و نیروی خطی در سیستم را فراهم می‌کند. مرحله بعد انتقال نیرو به نقطه دلخواه است. که این وظیفه لوله‌ها، شیلنگ‌ها و بست‌ها است. پس از کنترل فشار و تعیین جهت جریان توسط شیرها سیال تحت فشار به سمت عملگرها هدایت می‌شوند. در نتیجه قدرت سیال به نیروی مکانیکی مورد نیاز تبدیل می‌شود. باید گفت روند کار تمام سیستم‌های هیدرولیکی بر اساس قانون پاسکال است.

بر اساس این قانون فشار در سر تا سر یک سیال یکسان است و به صورت عمود بر آن وارد می‌شود. در علم فیزیک فشار برابر با نیرو، تقسیم بر واحد سطح است. پس سطح مقطع کوچک به نیروی کم و سطح مقطع بزرگتر به نیروی بیشتری نیاز دارد. با این وجود با ایجاد یک نیروی کم در سطح مقطع کوچک، به یک نیروی زیاد در سطح مقطع بزرگتر غلبه خواهیم کرد.

 

جک هیدرولیک
جک هیدرولیکی

 

 

جک هیدرولیک چیست؟

در جک‌های هیدرولیکی از روغن به عنوان انتقال دهنده نیرو استفاده می‌شود. به دلیل تراکم پذیری بسیار کم مایعات، سرعت جک‌های هیدرولیکی قابل کنترل بوده و دارای قدرت بالایی هستند.

هر جک دارای یک پوسته یا سیلندر است که پیستون در درون آن حرکت رفت و برگشتی دارد. پیستون به دسته‌ای متصل می شود که از یک طرف سیلندر بیرون می‌آید. بر حسب نوع جک، یک یا دو مجرای در طرف سر و ته سیلندر درآورده شده‌اند.

باید گفت در ساختار جک هیدرولیک از این واقعیت استفاده می‌شود که روغن تراکم ناپذیر است. روغن به دلیل تراکم ناپذیر بودن نیروی وارد بر خود را منتقل می‌­کند.

جک­‌های هیدرولیک در عین سادگی کار مفید زیادی با بازده بالا انجام می­‌دهند. به این صورت که در آن نیرویی بر روغن موجود در یک استوانه کوچک وارد می‌شود، این نیرو روغن غیر قابل تراکم را به استوانه بزرگ منتقل می­‌کند. روغن به پیستون استوانه بزرگ فشار آورده و باعث بلند شدن بار روی استوانه می‌­شود. به طور کلی می‌توان گفت فشار وارد بر پیستون کوچک عینا به پیستون بزرگ منتقل شده و آن را به طرف بالا می­راند.

به طور کلی جک هیدرولیک وظیفه تبدیل انرژی هیدرولیک به مکانیک را برعهده دارد.

جک‌های هیدرولیکی به  دو دسته تقسیم می شوند:

1)جک‌های یک طرفه

این جک فقط دارای یک پورت ورودی روغن هیدرولیک است. این نوع جک تحت تاثیر نیرو های خارجی مانند وزن و نیروی فنر باز می‌شوند.

2)جک‌های دو طرفه

این نوع دارای دو پورت ورود و خروج روغن هیدرولیک است. در نتیجه روغن به جلو و پشت پیستون منتقل شده و جک حرکت می‌کند.

از مزیت­‌های سیستم­‌های هیدرولیک نسبت به سایر سیستم‌ها (مکانیکی یا الکترونیکی)، طراحی ساده، راندمان بالا، قابلیت افزایش نیرو و دقت کنترل است.

سیستم‌های هیدرولیکی در مقایسه با سیستم‌های دیگر (مکانیکی و الکتریکی) ساده‌تر بادوام‌تر و با قدرت بیشتر هستند.

 

کاربرد جک­‌های هیدرولیک

برای بلند کردن ماشین الات سنگین، جرثقیل، تجهیزات ساخت و ساز، هم‌چنین تجهیزات دریایی و پالایشگاه‌ها از این جک و یا مکانیزم کار آن که بسیار ساده است استفاده می‌شود.

در ساخت و ساز نیز جک‌های هیدرولیک کاربرد دارد. به طور مثال در قالب‌ خاص بتن از جمله تونل لاینینگ، کلایمینگ و لغزنده از جک‌های هیدرولیک استفاده می‌شود.

 

قالب تونل لاینینگ
قالب نونل لاینینگ_تونل منجیل

 

استقاده از جک‌های هیدرولیکی در قالب تونل لاینینگ

 

همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید از جک‌های هیدرولیکی در قالب‌های تونل لاینینگ استفاده شده است. (جک‌ها با رنگ قرمز مشخص شده‌اند.)

قالب لاینینگ دارای یک چخ دستی (trolley) است که سگمنت‌ها بر روی آن سوار می‌شوند. تمامی اجزا از جمله جک ها، دو پیچ‌ها و … بر روی این trolley نصب می‌شوند.

عملیات باز و بسته شدن سگمنت‌ها در قالب‌های لاینینگ هیدرولیکی توسط جک‌های هیدرولیکی افقی عمودی و مورب انجام می‌شود.

مزیت‌های استفاده از جک‌های هیدرولیکی:

  • طراحی آن‌ها ساده است و به آسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • دارای وزن کم‌تری نسبت به سایر جک‌ها هستند.
  • جک‌های هیدرولیکی دارای طرح‌های مختلفی هستند.
  • فضای کمی برای عملکرد نیاز دارند.
  • می‌توان گفت بهترین گزینه برای جابه‌جایی و بلند کردن اجسام سنگین است.

انتخاب جک هیدرولیکی

 

جک میمونی
جک هیدرولیک (6 تن) قالب لغزنده

 

یکی از موارد مهم در انتخاب جک هیدرولیک مقدار نیرویی است که جک می‌تواند اعمال کند. با استفاده از  پارامتر تناژ می‌توان ابعاد جک هیدرولیک را تعیین کرد.

شرکت تسکو تجربه ای چندین ساله در طراحی و ساخت انواع قالب‌های خاص فلزی دارد. برای سفارش انواع قالب فلزی بتن، جک سقفی و داربست‌های مدولار با واحد فروش تسکو تماس بگیرید. مهندسان تسکو جواب‌گوی تمامی سوالات شما در زمینه قالب بندی سازه‌های بتنی هستند.

نکات حائز اهمیت در استفاده از جک هیدرولیکی

در برخی اوقات در هنگام استفاده از جک هیدرولیکی به مشکلاتی برمی‌خوریم که نیاز است از قبل علت و راه حل آن را بدانیم.

به طور مثال بعضی اوقات جک، جسم سنگین مورد نظر را به اندازه کافی بالا نمی‌برد( به اندازه مناسب ارتفاع نگرفته است). در این حالت بازوی جک به انتها نرسیده و زمانی این مشکل به وجود می‌آید که جک هیدرولیکی کم بود روغن داشته باشد.

باید گفت نشتی و خرابی آب بند‌ها و یا آلوده بودن روغن نیز باعث بروز مشکل خواهد شد. سبب می‌شود جک نتواند جسم را در ارتفاع نگه دارد.

برای حرکت نرم و یکنواخت جک نباید داخل روغن هوا باشد. برخی مواقع نیز میله جک به سختی بالا و پایین می‌رود که نقص میله اصلی، خرابی آب‌بندها و تلمبه جک می‌تواند دلیل این مشکل باشد.

برای برآورد هزینه قالب بندی فقط کافیست طرح پروژه خود را به مهندسان ما ارائه دهید تا هزینه ساخت به عنوان پیش فاکتور برای شما ارسال گردد.

تسکو اجرای یک سازه بتنی ایمن و بی نقص را برای شما تضمین می‌کند.

+ اجرای سازه های هیدرولیکی با بتن RCC

+ برای خرید جک سقفی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهندس زمانی
مدیر فروش
0912-8888904
zamani@teskoco.com