جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قالب‌بندی دیوار حائل و قالب‌بندی دیوارهای بتنی

قالب دیوار

سیستم قالب بندی دیوارهای بتنی

در این مطلب می‌خواهیم با کاربردهای دیوار حائل و قالب بندی انواع دیوارهای بتنی آشنا شویم. بتن به دلیل استحکام بالا و مقاومت در مقابل عوامل طبیعی در صنعت ساختمان سازی بسیار پرکاربرد است. به همین دلیل امروزه ساخت سازه‌های بتنی بسیار متداول است و از پر اهمیت‌ترین مراحل ساخت یک سازه بتنی، قالب‌بندی سازه است.

در گودبرداری‌های پروژه‌های عمرانی گاهی نیاز است، سازه‌ای برای پایداری بدنه گودبرداری‌ها خاکی مورد استفاده قرار گیرد. اجرای درست دیوار حائل از بروز خطرات مالی و جانی جلوگیری می‌کند. به هرگونه حفاری و خاکبرداری در تراز پایین‌تر از سطح طبیعی زمین یا در سطح پایین‌تر از زیر فونداسیون ساختمان مجاور، گودبرداری می‌گویند.

دیوار حائل چیست؟

با توجه به رشد جمعیت شهرها میزان تراکم ساختمان‌ها بسیار بالا است. یکی از معضلات سازندگان و مهندسان ساختمان تعیین فضاهایی مانند پارکینگ و انباری در ساختمان است. راهکار اساسی برای حل این مشکل استفاده از طبقات منفی برای انباری و پارکینگ است. در گذشته این راه حل با چالش بزرگی رو به رو بود. این چالش نداشتن مقاومت کافی دیوارهای آجری و ناتوانی در مقابله کردن با فشار خاک بود.

اما امروزه انواع روش‌های گوناگون برای پایدارسازی گود و مقابله با فشار خاک در طبقات منفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها اجرای دیوار حائل بتنی است. هدف استفاده از دیوارهای حائل بتنی، پایدارسازی توده‌ای از خاک با شیبی تندتر از شیب طبیعی است.

دیوار حائل
اجرای دیوار حائل بتنی در ساخت هتل پاسارگاد تهران

اهمیت اجرای دیوار حائل

دیوار حائل سازه‌ای است که می‌تواند جلوی بار خاک در اطراف سازه را بگیرد. در ساختمان سازی به منظور جلوگیری از فشار خاک دور تا دور گود را دیوار حائل می‌زنند.

دیوارهای حائل یک سری دیوارهای بتنی هستند،که در حقیقت بتن آرمه هستند. (داخل بتن آرماتور وجود دارد) بتن نیروهای فشاری را به خوبی تحمل می‌کند، اما در برابر نیروهای کششی ضعیف است. پس با مصلح کردن بتن می‌توان مقاومت کششی آن را افزایش داد. باید گفت هدف اصلی از بتن آرمه واگذاری نیروهای کششی در بتن به میلگردهاست. زیرا مقاومت کششی میلگرد بالا است.

دیوارهای حائل علاوه بر این که بار خاک را می‌گیرند، وجود دیوار حائل باعث می‌شود تا تراز پایه لرزه‌ای را بالا بیاوریم.

انواع دیوار حائل در ساختمان سازی

دیوارهای حائل به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • دیوار حائل صلب: دیواری که از نظر نشست با محیط هماهنگ نباشند را دیوار حائل صلب گویند.
  • دیوار حائل وزنی
  • دیوار حائل شمع-ورق
  • دیوار حائل بتن مسلح
  • دیوار حائل بتنی پشت بند دار
  • ایجاد دیوار حائل با استفاده از نیلینگ

انواع دیگیری از دیوارهای حائل نیز وجود دارند. به عنوان مثال دیوارهای متشکل از قطعات پیش‌ساخته بتنی که درون خاک مهار شده‌اند.

سیستم قالب بندی دیوار حائل

در اکثر مواقع برای اجرای دیوارهای بتنی از قالب‌های مدولار استفاده می‌شود. یک طرفه بودن و یا دو طرفه بودن دیوار بتنی، روش قالب بندی آن را مشخص می‌کند. همچنین برای کم کردن زمان پروژه می‌توان از پنل‌های بزرگ برای بتن‌ریزی دیوار استفاده کرد. تا زمان زیادی برای مونتاژ و دمونتاژ کردن قالب‌ها صرف نشود.

برای قالب بندی دیوار بتنی از اتصالات و متعلقاتی هم‌چون: سولجر، پین و گوه، مهره خروسکی، واشر دو لوله،گیره، پشت بند و … استفاده می‌شود.

چرا گودبرداری در یک ساختمان باعث ریزش و خرابی ساختمان‌های مجاور می‌شود؟

اگر مقدار فشار روی دیواره‌های گود کمی بیشتر شود خاک قابلیت حفظ پایداری گود را ندارد و گود فرو می‌ریزد. در این حال است که ساختمان‌های مجاور یک گود در صورت عدم رعایت اصول پایداری گود در خطر ریزش قرار دارند.

کاربرد دیوار حائل

در ساخت تمامی سازه‌های بتنی که به پایداری خاک نیاز است از دیوار حائل استفاده می‌شود. در پروژه‌های راه سازی، پل‌سازی و ساختمان‌هایی که بیشتر از 7 متر گودبرداری می‌کنند اجرای دیوار حائل ضروری است. زیرا در چنین سازه‌هایی به دلیل فشار جانبی خاک به بتن، احتمال خراب شدن زیر زمین بسیار بالا می‌رود. و خسارت زیادی به ساختمان وارد می‌شود. دیوارحائل کاربردهای مختلف دیگری نیز دارد.

قالب بندی دیوار حائل
قالب بندی دیوار حائل بتنی با استفاده از قالب‌های مدولار بتن

تفاوت دیوار حائل و دیوار برشی

همانطور که گفتیم دیوارهای حائل به منظور پایداری در مقابل فشار جانبی خاک کاربرد دارند. این دیوار تحت اثر بارهای عمود بر صفحه خود قرار می‌گیرند. اما نقش دیوارهای برشی مشارکت در تحمل و انتقال این نیروها است. دیوارهای برشی عمدتا تحت اثر بارهای جانبی واقع در صفحه خود قرار می‌گیرند. پس بارها در دیوار حائل به صورت عمود بر صفحه ولی در دیوار های برشی در راستای صفحه وارد می‌شوند. به همین دلیل طراحی دیوارهای حائل با دیوارهای برشی متفاوت است. میلگرد مصرفی در دیوار حائل بسیار کم‌تر از دیوار برشی است. به دلیل تراکم بالای آرماتور در دیوارهای برشی اجرای آن‌ها سخت‌تر خواهد بود.

قالب ندی دیوار دو طرفه
قالب بندی دیوار برشی با استفاده از قالب‌های مدولار بتن

 

قالب فلزی دیوار حائل
اجرای دیوار حائل بتنی با استفاده از قالب‌های فلزی

چه زمانی دیوار حائل بتنی باید وجود داشته باشد؟

هنگامی که در ساختمان تنها یک طبقه منفی داریم نیازی به دیوا بتنی حائل نیست. می‌توان از دیوارهای آجری وال پست دار استفاده کرد. پس تا یک طبقه منفی با استفاده از دیوارهای آجری وال پست دار می‌توان جلوی بار خاک را گرفت.

هنگامی که در ساخت ساختمان چند طبقه منفی داشتیم، الزاما باید از دیوار حائل بتنی استفاده کرد. تا بتواند جلوی بار خاک را بگیرد.

ضخامت دیوار حائل نباید خیلی کم باشد. در هنگام محاسبه ضخامت دیوار حائل به دو نکته باید توجه کرد. یک وجود شبکه آرماتور داخل دیوار است. هم‌چنین ضخامت دیوار باید به اندازه‌ای باشد که ویبره‌زدن بتن به راحتی انجام شود. پیشنهاد ما این است هیچ‌گاه ضخامت دیوار را کم‌تر از 30 سانتیمتر در نظر نگیرید.

جمع بندی

امروزه استفاده از دیوار حائل بتنی به عنوان یکی از روش‌های پایدار سازی خاک، رشد فراوانی داشته است. دیوارهای حائل برای مقابله با فشار جانبی خاک و دیوارهای برشی وظیفه باربری لرزه‌ای را دارند.

قالب بندی این دیوارها با استفاده از قالب‌های معمولی بتن قابل انجام است. اگر مدت زمان اجرای پروژه اهمیت زیادی دارد و ارتفاع بتن ریزی زیاد است. می‌توان از پنل‌های یکپارچه برای اجرای دیوارهای بتنی استفاده کرد.

برای مشاوره مهندسی در ارتباط با طراحی و ساخت سیستم‌های قالب بندی دیوارهای بتنی یک طرفه و دو طرفه با کارشناسان فنی ما تماس بگیرید. تمامی تجهیزات قالب بتن فلزی و داربست بندی در کارخانه تسکو با استفاده از تکنولوژی روز دنیا طراحی و تولید می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهندس زمانی
مدیر فروش
0912-8888904
zamani@teskoco.com