جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

روسازی بتنی اپرون چیست؟ معرفی، اهمیت و نحوه روسازی بتنی اپرون

روسازی اپرون

اپرون چیست؟

با گسترش شبکه سرویس دهی هواپیمایی استفاده از تجهیزات مناسب و ایمنی فرودگاهها و بروز رسانی خدمات و خدمت رسانی مطلوب اهمیت خود را بیش از پیش نشان می‌دهد.
یکی از اصلی‌ترین و عمده‌ترین موارد در ایمنی فرودگاهها عملیات مربوط به کنترل و بهسازی اپرون است. طبق تعریف میتوان گفت اپرون منطقه‌ای از فرودگاه است که برای سوخت گیری، پارک، تعمیر و نگهداری هواپیما، سوار و پیاده شدن مسافرین، استفاده می‌شود.

اپرون

پیشبند بتنی (concrete apron) چیست؟

قطعه ی بتنی درجا ریزی است که در مکانهای زیر کاربرد دارد:

  • در مقابل گاراژ
  • ورودی پارکینگها
  • اپرون فرودگاه

برای روکش باند بهترین انتخاب روکش بتنی است. مخصوصاً برای فرودگاه‌هایی که ترافیک زیادی دارند. در اینجا منظور از ترافیک تعداد نشست و برخاست هواپیماهاست که تعداد هواپیما و تعداد نشستی که دارند می‌تواند بر عمر باند فرودگاه تاثیر بگذارد. به همین خاطر باید از روکشی مناسب برای باند هواپیما استفاده کرد. می‌توان گفت عمر باند بتنی دو برابر آسفالت است. همچنین در بحث آبهای زیرزمینی وقتی سطح آب بالا بیاید برای روکش آسفالت بسیار مضر است زیرا آب و رطوبت، آسفالت را زود از بین می‌برد ولی در مقابل، روکش بتنی بسیار مستحکم بوده و هر چه آب بخورد مقاوم تر می‌شود.

روسازی اپرون فرودگاهی

اهمیت روسازی اپرون

میتوان گفت در ابتدای طرح روسازی فرودگاهها محاسباتی از جمله تعییین ضخامت کل روسازی و همچنین تعیین ضخامت هر کدام از اجزای آن صورت می‌گیرد.
روسازی متداول یک فرودگاه شامل رویه، اساس و زیر اساس می‌باشد.
لایه‌های رویه به طور متداول از بتن سیمانی، مخلوطهای آسفالتی گرم، مخلوطهای ماسه آسفالتی و یا آسفالت سطحی می‌باشد.
در سال های جاری با افزایش ترافیک هوایی و نیاز به اصلاح و گسترش اپرون و باندهای فرود پروژه بهسازی گسترده ای شامل بتنی کردن کل اپرون در کشور تعریف شده است که به مرحله اجرا نیز رسیده است.

نحوه اجرای روسازی اپرون
نحوه اجرای روسازی اپرون

کنترل و برنامه‌ریزی به‌سازی اپرون در راستای افزایش ایمنی کارگران، عملیات هواپیما و عملیت وسایل نقلیه زمینی صورت می‌گیرد. در قسمت اپرونها هواپیما مسیر مشخصی را طی میکند بنابراین هر نقطه از مسیر در معرض تعداد بیشتر تکرار بار قرار می‌گیرد. و از طرفی وزن هواپیما در شروع پرواز حداکثر مقدار را دارد و بنابراین می‌توان گفت بار وارد در مسیر هواپیما در اپرونها و ابتدای باند سنگینترین بار است. پس بدیهی است که در این نقاط به دلیل تکرار نشت و برخاست هواپیما و در معرض وزن سنگینتر بودن روسازی ضخامت بیشتری را داشته باشد.
یکی از انواع روسازی، روسازی صلب است که در آن از بتن استفاده می‌شود و ضخامت روسازی بتنی با مقاومت بتن استفاده شده مرتبط می‌باشد.

روسازی اپرون فرودگاهی اجرا شده توسط تسکو
روسازی اپرون فرودگاهی اجرا شده توسط تسکو

نحوه روسازی بتنی به چه صورت است؟

عمده خرابی‌های رویه‌های بتنی ترک‌ها هستند. تغییرات آب و هوایی و کم شدن درجه هوا و ایجاد رطوبت باعث ایجاد ترک‌هایی در روسازی بتنی می‌شود. برای به حداقل رساندن آنها باید روسازی بتنی به صورت قطعات جداگانه‌ای به عنوان دالهای مجزا با درز بندی مشخص تبدیل گردد. این دالها حدالامکان باید مربع شکل باشند.
همچنین در درزها از میلگردهایی به نام داول (Dowel) جهت اتصال و انتقال نیرو در طول جهت جلوگیری از جابه‌جایی عمودی در مجاور یکدیگر استفاده می‌شود. میلگردهای انتقال نیرو باید از نوع ساده و عاری از هرگونه انحرافی که مانع از لغزندگی کامل آن از بتن گردد، باشند.

قالب بندی روسازی آپرون
قالب بندی روسازی آپرون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهندس زمانی
مدیر فروش
0912-8888904
zamani@teskoco.com