جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نحوه محاسبه دستمزد قالب‌بندی بتن

محاسبه هزینه قالب‌بندی بتن

 

قالب‌بندی بتن را می‌توان از مهم‌ترین مراحل ساخت‌وساز نام برد. قالب‌بندی پیش از بتن‌ریزی صورت می‌گیرد. علت اجرای قالب‌بندی در سازه این است که باعث شکل‌دهی به بتن می‌شود و دوام و استحکام سازه را افزایش می‌دهد.

اجرای قالب‌بندی نیازمند هزینه است، این هزینه شامل هزینه خرید قالب بتن و همچنین دستمزد کارگرانی که قالب‌بندی را انجام می‌دهند، است. برای آشنایی با نحوه محاسبه دستمزد قالب‌بندی با ما در این مقاله همراه باشید.

عوامل تأثیرگذار در محاسبه دستمزد قالب‌بندی بتن

عوامل زیادی در محاسبه دستمزد قالب‌بندی مؤثر است که هر کدام از آن‌ها با تغییرشان، ممکن است دستمزد قالب‌بندی را کاهش و یا افزایش دهد.

اولین عاملی که در اینجا بررسی می‌شود، اندازه قالب‌بندی است؛ یعنی میزان مساحتی که قالب‌بندی باید اجرا شود که با مشخص‌شدن آن اندازه قالب‌های لازم برای قالب‌بندی نیز تعیین می‌شود. نقشه سازه و میزان طبقه‌هایی که در پروژه وجود دارد نیز تعیین‌کننده هستند.

فاکتور بعدی محل ساخت سازه است. موقعیت پروژه و خاکی که پروژه در آن بنا می‌شود، در نحوه محاسبه دستمزد مؤثر است.

اگر برای خاک‌برداری نیاز به گودبرداری عمیق و بزرگی باشد، به همان میزان قالب‌بندی در ابعاد بزرگ‌تری باید اجرا شود، پس واضح است که دستمزد بیشتری برای اجرای آن دریافت می‌شود.

نوع کاربری پروژه که مسکونی، تجاری، پل، سد و یا… باشد هم از عوامل مؤثر است. همچنین به دلیل تفاوت قالب‌بندی سقف و دیوار و فونداسیون و… هزینه قالب‌بندی هر بخش متفاوت است.

فاکتور بعدی قیمت مواد اولیه است که باید هر روز استعلام گرفت تا بتوان هزینه دقیق قالب‌بندی را محاسبه کرد. خرید از کارخانه‌های معتبر قالب بتن تضمین کننده ایمنی قالب‌بندی و استحکام سازه بتنی است.

عامل آخری که می‌توان نام برد، نوع قالبی است که برای قالب‌بندی استفاده می‌شود که ممکن است فلزی، چوبی، پلاستیکی و یا آجری باشند. هر کدام از قالب‌ها که استفاده شوند، باعث کاهش و یا افزایش دستمزد می‌شود. در ادامه هر کدام از قالب‌‌ها و تفاوت قیمت آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

قالب‌بندی ستون بتنی با قالب فلزی
مراحل اجرای قالب‌بندی ستون با استفاده از پنل‌های قالب فلزی مدولار

انواع قالب و تأثیر آن‌ها در قیمت قالب‌بندی

  • قالب فلزی: قالب فلزی را می‌توان رایج‌ترین نوع قالب‌ها دانست. جنس قالب فلزی از فولاد نورد شده است. قالب فلزی قیمت بالاتری نسبت به دیگر قالب‌ها دارد و وزن بیشتری نیز دارد؛ اما به دلیل داشتن مزایای فراوانی که دارد؛ مانند طول عمر زیاد، استحکام بالا و قابلیت به‌کارگیری دوباره آن‌ها، پیمانکاران ترجیح می‌دهند از قالب فلزی در قالب‌بندی استفاده کنند.
  • قالب‌بندی آجری: آجر یکی از مصالحی است که به‌تازگی برای قالب‌بندی از آن استفاده می‌شود. قالب‌های آجری موقتی نیستند و نمی‌توان آن‌ها را پس از بتن‌ریزی برداشت. از مزایای قالب آجری می‌توان به دوام زیاد، مونتاژ بسیار آسان و قیمت کم آن اشاره کرد که این عوامل باعث کاهش هزینه‌های قالب‌بندی می‌شود؛ به همین دلیل در فونداسیون سازه از این نوع قالب‌بندی بهره می‌برند. البته اجرای این روش قالب‌بندی برای سازه‌های با متراژ پایین و کوچک در نظر گرفته می‌شود. در این اجرا باید 40 سانت بین پی و دیوار فاصله باشد. از معایب قالب‌بندی آجری می‌توان به این مورد اشاره کرد که آب را جذب می‌کند به همین سبب باید قبل از شروع قالب‌بندی از عایق استفاده شود تا مانع از جذب آب بتن شود.
  • قالب‌بندی چوبی: قالب چوبی نوع دیگری از قالب‌ها است که برای قالب‌بندی از آن استفاده می‌شود. قالب‌‌های چوبی قیمت‌های پایینی دارند و مواد اولیه آن‌ها به‌راحتی در دسترس هستند؛ اما در مقابل مقاومت و دوام کم‌تری نسبت به انواع دیگر قالب‌ها دارند و برای نصب آن زمان زیادی نیاز است.
  • قالب پلاستیکی: نوع بعدی قالب که در قالب‌بندی به کار گرفته می‌شود، قالب پلاستیکی است. از مزیت‌های قالب پلاستیکی می‌توان به تنوع زیاد ابعادی آن، وزن پایین و قیمت اولیه پایین آن اشاره کرد؛ اما چون دوام کمی دارند، و همین امر هزینه‌های پروژه را افزایش می‌دهد. این نوع قالب بتن عایق حرارت است، در این روش نیاز به روغن کاری نیست و همچنین زمان پرداخت بتن را بسیار کاهش می‌دهد. از نظر زمان و هزینه با توجه به شرایط آب و هوایی پروژه، قالب پلاستیکی می‌تواند یک انتخاب به‌صرفه از نظر اقتصادی باشد.

نحوه محاسبه هزینه و قیمت قالب‌بندی

برای محاسبه دستمزد قالب‌بندی دو راه وجود دارد. راه اول اندازه‌گیری وزن قالب‌ بتن به‌کار رفته در قالب‌بندی است و دومین راه اندازه‌گیری ابعاد سازه است که بر حسب متر محاسبه می‌شود.

یک راه کاهش هزینه‌های قالب‌بندی، افزایش متراژ پروژه است. زیرا هر چه‌قدر ابعاد پروژه بالاتر باشد، قالب‌بندی با دستمزد پایین‌تری اجرا می‌شود. توجه داشته باشید که پیمانکاران باید یا بهره‌گیری از مواد اولیه عالی، قالب‌بندی را انجام دهند.

نکته مهم که حتماً باید به آن توجه داشت این است که کارفرمای پروژه وظیفه دارد که 10 درصد از دستمزد قالب‌بندی را به پیمانکار در ابتدای پروژه پرداخت کند.

پرداخت بقیه دستمزد و شرایط و نوع پرداخت‌ها باید طبق قرارداد اولیه صورت گیرد و اگر این اتفاق نیفتد، باید کارفرما طبق قرارداد به پیمانکار خسارت پرداخت کند. البته اگر پیمانکار در انجام کار طبق قرارداد عمل نکند، جریمه خواهد شد.

دستمزد قالب‌بندی بتن بر حسب مترمربع محاسبه می‌شود. برای درک بیشتر این موضوع یک مثال ذکر می‌کنیم. در این مثال دستمزد قسمت‌هایی از قالب‌بندی بیان می‌شود البته بنا به شرایط مختلف ممکن است قیمت‌ها تغییر داشته باشد.

  • اجرای فونداسیون: به‌ازای هر مترمربع 400 هزار تومان دریافت می‌شود
  • اجرای سقف و ستون: به‌ازای هر مترمربع 600 هزار تومان دریافت می‌شود.
  • بتن‌ریزی سقف و ستون به ازای هر مترمربع 80 هزار تومان است.
  • اجرای قالب‌بندی: به‌ازای هر مترمربع 300 هزارتومان دریافت می‌شود.
  • اجرای دیوار برشی: به‌ازای هر مترمربع 400 هزارتومان دریافت می‌شود.
  • دستمزد استاد‌کار، سرکار، کارگر ساده هم جز هزینه‌های قالب‌بندی پروژه است که باتوجه‌به میزان مهارت اشخاص متغیر است.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی عوامل مؤثر در دستمزد قالب‌بندی و نحوه محاسبه آن پرداختیم. توجه به کیفیت مواد اولیه و نوع و متراژ پروژه تعیین‌کننده دستمزد قالب‌بندی است. برای کاهش هزینه‌های قالب‌بندی و افزایش کیفیت سازه، بهتر است از نیروی متخصص و ماهر برای قالب‌بندی کمک گرفته شود. جهت برآورد هزینه قالب‌های فلزی بتن در پروژه با کارشناسان تسکو تماس حاصل فرمائید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهندس زمانی
مدیر فروش
0912-8888904
zamani@teskoco.com