جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قالب تخت پلاستیکی بهترین جایگزین تخته پلای‌وود

مقایسه تخته سه لا و قالب پلیمری

واضح و بدیهی است که عملیات بتن‌ریزی بدون استفاده از قالب ممکن نیست. امروزه شرکت‌ها و کارخانه‌های زیادی اقدام به تولید و فروش قالب‌های بتن می‌کنند. هریک از این قالب‌ها دارای مزایا و معایبی نیز هستند که ممکن است انتخاب را مشکل کند. قالب‌های پلاستیکی بتن به دلیل داشتن مزایی چون؛ مقاومت در برابر خوردگی، ضد آب بودن، بدون نیاز به روغن کاری و … به یک انتخاب محبوب در صنعت ساخت‌و‌ساز تبدیل شده است.

چرا قالب تخت پلاستیکی جایگزینی مناسب برای تخته پلای‌وود است؟

تخته پلای وود در گذشته از متداول‌ترین سیستم‌های قالب‌بندی است.  اگر چه در پروژه‌های عمرانی بزرگ مانند سد سازی و پل از قالب‌های فلزی به دلیل استحکام بالا استفاده می‌شود.

با توجه به تنوعی که در حال حاضر در بازار وجود دارد بهترین نوع قالب کدام است؟ برای پاسخ به این قبیل سوالات ابتدا باید با هر یک از این قالب‌ها آشنا شده و معایب و مزایای هر یک مورد بررسی قرار گیرد.

مقایسه قالب تخت پلاستیکی و پلای‌وود

پلای‌وود گزینه خوبی برای مناطق مرطوب و شرجی و یا شهرهایی که هوای سرد دارند نیست. حتی رطوبت خود بتن هم ممکن است به پلای‌وود آسیب بزند. اما در قالب‌های پلاستیکی با هیچ یک از این مشکلات مواجه نیستیم. پلای‌وود قابل بازیافت نیست و تعداد دفعات استفاده از آن‌ها نیز محدود است.

اگر پلای‌وود آسیب دیده باشد و یا اصطلاحا از بین رفته باشد دیگر قابل فروش نیست. ولی قالب‌های پلیمری (پلاستیکی) چون قابلیت بازیافت دارند حتی اگر دچار آسیب (شکستگی، دفرمگی و …) هم شده باشند باز خریداری می‌شوند.

آیا شرایط جوی روی قالب‌های پلیمری اثرگذار است؟

همانطور که گفته شد پلای‌وود برای هوای سرد و مرطوب مناسب نیست. رطوبت باعث می‌شود چسبندگی بین لایه‌ها از بین برود و از هم باز شوند. در این حالت اصطلاحا گفته می‌شود تخته سه‌لا باد کرده است.

قالب‌های فلزی هم برای استفاده در آب و هوای گرم و همچنین سرد مناسب نیستند. آب و هوای معتدل برای قالب‌های فلزی بسیار مناسب است.

اما قالب‌های تخت پلاستیکی تا حدودی مانند عایق عمل می‌کنند و حرارت و گرما را عبور نمی‌دهند. به همین جهت کیفیت بتن در قالب‌های تخت پلاستیکی تا حد چشمگیری حفظ می‌شود.

چرا قالب تخت پلاستیکی جایگزین قالب پلای‌وود شده است؟

امروزه شاهد تغییرات فراوانی در روند ساخت و ساز هستیم. از روش اجرای سازه‌ها گرفته تا مصالح و تجهیزات ساختمانی، همگی از گذشته تا کنون تغییرات چشمگیری داشته‌اند.

در حال حاضر قالب‌های تخت پلاستیکی به دلیل مزایای فراوانی که به لحاظ فنی و اقتصادی که دارند در بسیاری از پروژه‌ها جایگزین قالب‌های فلزی و پلای‌وود شده‌اند.

پلی‌وود درست است یا پلای‌وود؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند که هر دوی این کلمات معنی یکسانی داشت و هر یک را به کار ببرند صحیح است. در حالی‌که این دو با یکدیگر تفاوت دارند.

پلی‌وود برخلاف تصور عامه چوب خالص نیست و از ترکیب خرده چوب یا خاک اره و پلاستیک‌های قابل بازیافت به دست می‌آید.

در حالیکه پلای‌وود که با نام تخته سه‌لا نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از چند ورق نازک چوبی است. این ورقه‌ها با چسب چوب و فشار دستگاه پرس به یکدیگر می‌چسبند و یک تخته یکپارچه را ایجاد می‌کنند.

حال که تفاوت این دو را دانستید حواستان باشد که آن‌ها را اشتباه به کار نبرید.

قالب پلای‌وود در کدام مرحله از ساخت سازه کاربرد دارد؟

از قالب پلای‌وود در مرحله اجرای اسکلت سازه برای سیستم قالب‌بندی بتن استفاده می‌شود. این قالب برای بتن‌ریزی کف تیر بتنی و کف دال به کار برده می‌شود.

مهم‌ترین مزایای فنی قالب پلاستیکی تخت

  • کم‌وزن و سبک هستند و جابه‌جایی آن‌ها زحمت کمتری دارد.
  • عدم نیاز به روغن‌کاری قالب
  • سهولت در شست‌وشو و نظافت آن‌ها
  • دوام و ماندگاری بالا
  • قابلیت استفاده چند باره از آن‌ها
  • تامین ایمنی نیروی کارگر و بتن‌ریز

مزایای اقتصادی قالب تخت پلاستیکی

تخته‌های چوبی دارای محدودیت در ابعاد هستند و از این جهت دست شما در انتخاب سایز خیلی باز نیست. در صورتی که نیاز به ابعاد جدید داشته باشید این تخته‌ها باید به کارگاه منتقل شده و در اندازه‌های دلخواه برش بخورند. این مسئله شما را درگیر پرداخت هزینه اضافی جهت حمل و نقل و دستمزد کارگاه خواهد کرد.

قالب‌های پلای‌وود را فقط برای بتن‌ریزی در کف دال و تیر می‌توانید به کار ببرید. بنابراین برای اجرای دیگر سازه‌ها باید قالب‌های دیگری را خریداری کنید.

در حالیکه قالب‌های پلاستیکی نظیر قالب‌های فلزی در ستون، دیوار برشی، بدنه فونداسیون و می‌توان گفت برای تمام اجزای سازه قابل استفاده هستند.

مبحث اتصال در قالب‌های پلاستیکی بتن

در قالب‌های تخت پلاستیکی برخلاف قالب‌های فلزی برای اتصال نیازی به پین و گوه و انواع گیره نیست.

قالب‌های تخت پلاستیکی تسکو توسط یک اهرم، که آن هم از جنس پلاستیک است، با یک چرخش 90 درجه به یکدیگر متصل می‌شوند.

استحکام و قدرت تحمل آنها در برابر فشارهای بتن‌ریزی کاملا تضمین‌شده است و می‌توانید با خیال راحت بتن‌ریزی را به روشی کاملا اصولی انجام دهید.

چرا نباید قالب بتن دست دوم بخریم؟

گاهی پیمانکاران برای کاهش هزینه‌های پروژه ترجیح می‌دهند قالب‌های دست دوم خریداری کنند. اما توصیه ما این است که سمت قالب‌های دست دوم نروید. زیرا قالب‌های فلزی و پلای‌وود دست دوم به دلیل استفاده چند باره کیفیت خود را تا حد زیادی از دست داده‌اند. علاوه بر این ممکن است طی زمان به تعمیر نیاز پیدا کرده باشند و به همین سبب دارای موج و دفرمگی هستند. فراموش نکنید که یکدستی و عدم اعوجاج تاثیر شگرفی بر روی کیفیت سازه بتنی خواهد داشت.

قالب‌های پلاستیکی یا به عبارتی پانل‌های پلیمری دارای سطحی صاف و یکپارچه هستتند.

از قالب‌های پلاستیکی برای اجرای چه پروژه‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

با توجه به مزایای فراوانی که برای این قالب‌ها ذکر شد، به جرات می‌توان گفت برای اجرای تمامی پروژه‌ها، علی‌الخصوص پروژه‌های عظیم عمرانی قابل استفاده هستند. فارغ از ابعاد سازه و محل اجرای آن به لحاظ شرایط جوی می‌توانید با خیال راحت قالب‌های پلاستیکی بتن تسکو را به کار ببرید.

قیمت قالب تخت پلاستیکی بتن

این قالب‌ها از جنس ای بی اس، پلی اتیلن و پلی پروپیلن تهیه می‌شوند. بنابراین قیمت تمام شده این قالب‌ها بستگی به مواد اولیه تولید آنها دارد.

تسکو سابقه درخشانی در زمینه ارائه‌ و فروش قالب‌های تخت پلاستیکی داشته و انواع قالب‌های بتن را با قیمت مناسب در اختیار مشتریان محترم قرار می‌دهد.

برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های 02122220999 و 09128888904 تماس بگیرید.

شرایط ارسال این محصول به شهرستان‌ها چگونه است؟

قالب‌های پلاستیکی بسیار کم‌وزن بوده و جابه‌جایی آنها به سهولت انجام می‌گیرد. از طرف دیگر این قالب‌ها برای پروژه‌های ساخت و ساز در شرایط خاص جوی (خیلی سرد، خیلی گرم و مرطوب) گزینه‌ای بسیار مناسب محسوب می‌شوند. از این رو تقاضا برای ارسال آنها به شهرهای دیگر بالا است.

ارسال با توجه به حجم و میزان سفارش، توسط باربری و سایر راه‌های انتقال و جابه‌جایی امکان‌پذیر بوده و صورت می‌پذیرد.

 
سوالات متداول

 

یکی از مزیت‌هایی اصلی پلاستیک در مقابل چوب این است که پوسیده نمی‌شود. قالب پلاستیکی سال‌ها بدون نشانه‌ای از تخریب دوام می‌آورند.

قابلیت استفاده مجدد، یک تفاوت عمده بین این دو محصول میزان قابلیت استفاده مجدد است. تخته‌های سه‌لا نسبت به قالب پلاستیکی طول عمر کمتری دارند.

قالب‌های تخت پلاستیکی نه تنها در بتن‌ریزی سقف، در قالب‌بندی ستون، فونداسیون و … نیز قابل استفاده است. به همین علت برای پروژه‌های بزرگ بسیار مقرون به‌صرفه است. 

هر متر مربع قالب تخت بتن معمولا هم قیمت با قالب فلزی است. با توجه به وارداتی بودن محصول پلای‌وود با توجه به قیمت بالای آن تامین آن نیز با مقدار زیاد برای پروژه‌ها هزینه‌بر خواهد بود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهندس زمانی
مدیر فروش
0912-8888904
zamani@teskoco.com