جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سولجر قالب‌بندی بتن و مزیت استفاه از آن

سولجر قالب‌بندی بتن

 

برای ساخت سازه‌هایی اصولی و استاندارد لازم است از ابزار‌هایی استفاده شود که کیفیت مطلوب سازه را تضمین کند. در زمان بتن‌ریزی لازم است قالب ثابت بماند و باز نشود. برای این کار نیازمند پشت‌بند هستیم که از سولجر به‌همین‌ منظور استفاده می‌کنیم.

سولجر(soldier) به‌معنی سرباز است و به‌طور کلی قطعه‌ای حمایتی است که به‌عنوان پشت‌بند عمودی در سازه‌ها استفاده می‌شود. می‌تواند فشار هیدرو‌استاتیکی و بسیار زیاد وارد از طرف بتن‌ریزی را کنترل کند و مانع از باز‌شدن قالب‌ها شود، یعنی با کمک بولت‌عصایی، واشر‌کاس، پین‌و‌گوه و مهره‌خروسکی به پشت‌بند افقی قالب متصل شده و آن‌ها را یکپارچه خواهد‌کرد و سبب حفظ سازه خواهد‌شد.

تولید سولجر قالب‌بندی

سولجر قالب‌بندی از ورق فولاد‌مبارکه با مقاومت st37 و ضخامت 3 میلی‌متر است و در سازه‌هایی با ارتفاع بالا و ضخامت زیاد که فشار وارد به‌دلیل بتن‌ریزی زیاد است، استفاده می‌شود. هم‌چنین سولجر در سازه‌هایی که قالب‌بندی در آن‌ها چند بار اجرا می‌شود، کاربرد دارد. استفاده از سولجر سبب می‌شود که ایمنی کار بالا رود و در نهایت سطح بتن صاف و یک‌دست باشد.

سولجر‌ها در کارخانه تسکو با ابعاد استاندارد و با سطح مقطع 15 × 15 سانتیمتر تولید می‌شوند.

کاربرد سولجر قالب‌بندی

امروزه سولجر قالب‌بندی در صنعت ساخت‌و‌ساز کاربرد فراوانی دارد. این وسیله به شکل‌دهی بتن در هنگام بتن‌ریزی کمک می‌کند. به‌دلیل انعطاف‌پذیری بالایی که دارند در انواع سازه‌ها استفاده می‌شوند. برای مستحکم‌کردن و افزایش مقاومت سازه‌ها، استفاده از سولجر قالب‌بندی ضروری است. در ساخت سازه‌هایی که عرض بتن آن‌ها بیشتر از 20 سانتی‌متر باشد، از سولجر قالب‌بندی به‌عنوان پشت‌بند قالب استفاده می‌شود. سولجر را می‌توان هم به‌عنوان پشت‌بند عمودی و هم به‌عنوان پشت‌بند افقی در شکل‌ها و اندازه‌های متفاوت در پروژه‌ها استفاده‌کرد.
اولین کاربرد سولجر قالب‌بندی که می‌شود به آن اشاره کرد این است که می‌توان از این ابزار در ساختمان‌های بتنی مثل ساختمان‌های مسکونی، تجاری و یا … استفاده کرد که در بتن‌ریزی دیوار‌ها و ستون‌ها کمک‌کننده هستند. سولجر قالب‌بندی در تونل‌ها و پل‌ها نیز استفاده می‌شود و به شکل‌دهی این سازه‌ها کمک می‌کند. کاربرد بعدی را می‌توان به استفاده از سولجر قالب‌بندی در پیاده‌رو‌ها، پله‌ها و … اشاره کرد.

 

مزیت استفاده از سولجر قالب‌بندی

قبلا اشاره شد که سولجر‌های قالب‌بندی در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد فراوان دارند. همین کافی است تا متوجه مزیت‌های بی‌شمار استفاده از آن در سازه‌ها بشوید، زیرا به‌خاطر ساختاری که دارد توانایی بالایی در تحمل فشار وارد از طرف بتن را دارد و مقاومت آن بالاتر است. سولجر‌ قالب‌بندی قابلیت نصب ساده ای دارد و در ارتفاعات بالای 3 متر کاربرد دارد که این کار باعث ایمن شدن سازه در ارتفاعات است.
سولجر قالب‌بندی با کیفیت را از ورق فولاد مبارکه می‌سازند که دارای ضخامت 3 میلی‌متری و مقاومت st37  است تا عمر زیادی داشته باشد. سولجر‌‌ها ارتفاع‌های متفاوتی دارند و با توجه به نیاز پیمانکاران در پروژه‌ها مونتاژ می‌شود.
با به‌کارگیری سولجر در قالب‌بندی هنگام بتن‌ریزی، باعث افزایش سرعت کار و در‌نهایت باعث کاهش هزینه‌های پروژه خواهد‌شد. در نتیجه، در زمان بتن‌ریزی کارهای دستی کم می‌شود که این کار بهبود کیفیت نهایی پروژه را در‌پی دارد.
سولجر قالب‌بندی را می‌توان به‌تعداد دفعات بالا در پروژه‌ها استفاده کرد که این کار هزینه‌های کل ساخت‌و‌ساز را کاهش خواهد‌داد. هم‌چنین به‌خاطر این موضوع که اتصال این قالب‌ها به‌وسیله لوله، مهره‌خروسکی، واشرکاس و … است، این امکان را داریم که بعد از بتن‌ریزی قالب را باز نکنیم و قالب‌بندی را به صورت یکپارچه به پروژه بعد انتقال دهیم.

سولجرها توانایی تحمل بار زیادی دارد. هر سولجر می‌تواند تا 100 نیوتن بار را تحمل کند.

 

تولید انواع سولجر قالب‌بندی
تولید سولجر قالب‌بندی در ارتفاع‌های مختلف با بهترین کیفیت در کارخانه تسکو

 

ابعاد سولجرقالب‌بندی بتن 

همان‌طور که گفته‌شد، سولجر قالب‌بندی دارای ابعاد متفاوتی است. ابعاد استاندارد سولجر قالب‌بندی بین 1 تا 3 متر است. حداقل وزن سولجر‌ها حدودا 15 کیلو‌گرم و حداکثر وزن آن‌هاحدودا 40 کیلوگرم است. ابعاد مقطع سولجر‌ها 15×15 سانتی‌مترمربع است.

در اتصال سولجر‌ها به‌یکدیگر به‌منظور افزایش طول آن‌ها، از صفحات سوراخ‌داری استفاده می‌شود که در انتهای سولجرها قرار دارند و با 4 عدد پیچ و مهره 4 الی 14 سانتی‌متری متصل هستند.

 

خرید سولجر قالب‌بندی

سولجر قالب‌بندی نقش بسیار مهمی را در فرآیند بتن‌ریزی ایفا می‌کند. در هر پروژه، شرایط متفاوت است و فشار وارد از طرف بتن نیز متغیر است. به‌همین علت انتخاب سولجر وابسته به فاکتور‌های زیادی است.
به‌دلیل اهمیت نقش سولجر، باید در خرید آن دقت کافی را داشت و با کارشناسان و متخصصان این کار مشورت کرد.

 

نحوه اتصال سولجر به قالب بتن

جهت اتصال سولجر به قالب فلزی از متعلقاتی از جمله بولت عصائی، واشر و مهره بولت استفاده می‌شود. سولجرها با استفاده بولت عصائی به پنل‌های قالب مدولار و پشت‌بندهای افقی متصل می‌شود.

استفاده از سولجرها این امکان را می‌دهد تا بدون باز کردن و بستن مجدد قالب‌ها آن‌ها را جابه‌جا کرد. در پروژه‌ها با استفاده از جرثقیل قالب‌ها، لوله پشت‌بند و سولجر را می‌توان به صورت یک جا جابه‌جا کرد.

 

جابه‌جایی سیستم قالب بندی با جرثقیل
جابه‌جایی سیستم قالب‌بندی یکپارچه با پشتبند لوله‌ای و سولجر

انواع سولجر قالب‌بندی

سولجر‌ها با توجه به نوع نیاز پروژه بر اساس جنس به 3 دسته کلی تقسیم می‌شود:

  1. سولجر چوبی: این نوع سولجر قالب‌بندی را می‌توان قدیمی‌ترین سولجر قالب‌بندی نام برد که بیشتر در قالب‌های چوبی به‌عنوان پشت‌بند استفاده می‌شوند، تحمل وزنی بالایی ندارند و زمانی‌که حجم بتن‌ریزی کم است از این نوع سولجر استفاده‌ می‌شود.

سولجر‌های قالب‌بندی چوبی سبک هستند اما انعطاف‌پذیری بالای آن‌ها امکان جا‌به‌جایی راحت‌تری را به پیمانکاران پروژه می‌دهد.

یکی دیگر از معایب این نوع سولجر‌ها این است که به دلیل جنسی که دارند، سریعا دچار خوردگی می‌شوند.
سولجر‌های چوبی عمر کوتاه‌تری نسبت به‌سایر جنس‌های سولجر دارند، به‌همین علت استفاده از آن‌ها در پروژه‌های بزرگ مقرون‌به‌صرفه نیست و زمان ساخت پروژه را افزایش خواهند‌داد.

  1. سولجر فلزی: سولجر‌های قالب‌بندی فلزی از جنس فولاد یا آلومینیوم هستند. اکثر قالب‌های فلزی با‌کیفیتی که در بازار مشاهده می‌شوند، جنس فولادی دارند. باید به این نکته توجه‌داشت که سولجر‌های آلومینیومی با وجود این‌که وزن کمتری نسبت به سولجر‌های فولادی دارند اما مقاومت و پایداری پایین‌تری نسبت به سولجر‌های فولادی دارند.
    از مزایای سولجر فلزی می‌توان به مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی اشاره کرد. قالب‌های فلزی رنگ می‌شوند و همین موضوع، خوردگی را در این نوع سولجر‌ها کاهش می‌دهد.

سولجر‌های فلزی تحمل فشار زیادی را دارند، به همین سبب در پروژه‌های بزرگ با حجم بتن‌ریزی بالا کاربرد دارند.
این سولجر‌ها بسیار با‌دوام هستند و عمر زیادی دارند.
از دیگر ویژگی‌های سولجر‌های قالب‌بندی فلزی می‌توان به خاصیت ضد‌آب بودن آن‌ها اشاره کرد.

  1. سولجر پلاستیکی: سولجر‌های پلاستیکی موجود‌ در بازار از جنس پلیمری هستند. وزن آن‌ها بسیار‌کم است که همین امر باعث می‌شود که این نوع سولجر‌ها راحت‌تر جا‌به‌جا شوند.

از دیگر ویژگی‌های سولجر پلاستیکی می‌توان به انعطاف‌پذیری بالای آن‌ها اشاره کرد که آسیب‌پذیری سولجر‌ها را کم می‌کند.
قیمت سولجر‌های پلاستیکی در مقایسه با سولجر‌های فلزی کمتر است و تحمل وزنی کمتری نیز دارند. کاربرد این نوع سولجر‌ها در پروژه‌های کوچک است.

مزیت سولجر‌های پلاستیکی نسبت به سولجر‌های چوبی این است که دچار خوردگی نمی‌شوند.

قیمت سولجر قالب‌بندی

در قیمت‌گذاری سولجر‌های قالب‌بندی عوامل زیادی موثر هستند. نوع ورق استفاده‌ شده ، قیمت روز مواد اولیه، نحوه ساخت سولجر‌ها و عوامل دیگری که تعیین‌کننده قیمت این سولجر‌ها می‌باشند.
سولجر‌ها به‌صورت کیلویی به‌فروش می‌رسند و قیمت آن‌ها وابسته به‌قیمت روز فولاد است که همین موضوع عاملی برای نوسان قیمت در سولجرهای قالب‌بندی است.


کلام پایانی
در این مقاله ما با سولجرهای قالب‌بندی، کاربردها و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شدیم. دیدیم که انتخاب نوع و اندازه سولجر وابسته به سازه مورد‌نظر و بودجه‌ای است که برای این کار در‌نظر گرفته‌ایم. برای اطلاع از این موارد، بهتر است با کارشناسان ماهر در این حوزه مشورت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهندس زمانی
مدیر فروش
0912-8888904
zamani@teskoco.com