جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قیمت انواع میان بولت آب‌بند چدنی، فلزی، پلاستیکی

انواع میان بولت آب‌بند در قالب‌بندی بتن

در قالب‌بندی از انواع مختلف قالب بتن و متعلقات آن با توجه به پروژه استفاده می‌شود. میان بولت آب‌بند یکی از ابزارهای مهم و پر مصرف در بتن‌ریزی و قالب‌بندی است که انواع مختلفی دارد که هر کدام برای کاربردهای متفاوتی استفاده می‌شوند.

درواقع میان بولت آب‌بند برای آب‌بند کردن سازه‌ها و دیوارهای بتنی و یا آب‌بند کردن مقاطع دیگر استفاده می‌شود.

میان بولت آب‌بند چیست؟

در بتن ریزی دیوارهای بتنی باید از فرایند قالب بندی متناسب با ضخامت و قطر دیوار استفاده شود.  در این میان برای مهار فشارهای بتن در حین بتن‌ریزی و جلوگیری از جدا شدن اتصالات قالب، استفاده از بولت و مهره و واشر توصیه می‌شود.

در سازه‌هایی مانند استخر، سدها، رسوبگیرها  و … آب‌بندی حیاتی است و باید از قطعات آب‌بند استفاده شود. به همین دلیل میان بولت آب‌بند به کار گرفته می‌شود؛ در غیر این صورت بازسازی و آب‌بندی ثانویه هزینه‌های بیشتری را به بار می‌آورد.

وظیفه میان بولت آب‌بند، حفاظت و آب‌بندی کردن بولت‌ها و بخش‌های دیگر در برابر آب است.

انواع میان بولت آب‌بند

میان بولت آب‌بند انواع مختلفی دارد و به سه دستهٔ  میان بولت آب‌بند پلاستیکی، میان بولت آب‌بند فلزی یا فنری و میان بولت آب‌بند چدنی تقسیم می‌شود.

در ادامه هریک از این میان بولت‌های آب‌بند را توضیح می‌دهیم:

میان بولت فنری یا فلزی

این میان بولت آب‌بند به اسم فنری یا فلزی شهرت دارد.

میان بولت‌های فلزی به دو صورت تسمه ای و میلگردی هستند. در صورتی که مقاومت کمتری مد نظر باشد؛ در اندازه‌های زیر ۵۰ سانت به صورت تسمه ای و برای اندازه‌های بزرگ‌تر از میلگرد استفاده می‌کنند.

رزوه به کار گرفته شده در این نوع میان بولت به صورت دنده درشت و دنده ریز است. اندازه فنر آن از ۵ سانت تا ۱۰ سانت با توجه به ضخامت دیوار تعیین می‌شود.

در وسط این میان بولت یک صفحه دایره‌ای قرار دارد که ضخامت آن 3 میلی و قطر 7 سانتی متر است که بعد از بتن ریزی، از عبور آب از طریق حفره‌های ایجاد شده جلوگیری می‌کند.

میان بولت فلزی بر خلاف میان بولت چدنی  ۶ سانت کوتاه‌تر از اندازه دیوار ساخته می‌شود؛ زیرا در دو طرف آن دو بخش مخروطی قرار داده می‌شود که هر کدام ۳ سانتی متر است. بنابراین اگر اندازهٔ دیوار شما 40 سانتی متر باشد باید از یک میان بولت فلزی 34 سانتی متری استفاده کنید.

بخش‌های مختلف میان بولت فنری یا فلزی شامل فنر میان بولت، تسمه یا میلگرد و صفحهٔ دایره ای به قطر ۷ سانت و ضخامت ۳ میلی متر است.

میان بولت آب‌بند چدنی

یکی از رایج‌ترین آن‌ها میان بولت آب‌بند چدنی است. در مقایسه با مدل پلاستیکی و فلزی، میان بولت چدنی رایج‌تر است و مصارف بیشتری دارد.  جنس آن از  چدن داکتیل و به  روش ریخته گیری ساخته می‌شود.

بر خلاف دو مدل دیگر اندازه استاندارد آن 12 سانتی متر و بشقابی یا پلیت وسط آن 7 یا 8 سانتی متری است. این قطعه در وسط دیوار و برای همیشه در داخل بتن قرار می‌گیرد.

معایب میان بولت‌های آب‌بند  چدنی شامل هزینه زیاد، فرایند  نصب سخت و وزن بالا است. بنابراین امروزه بیشتر از میان بولت‌های آب‌بند پلاستیکی استفاده می‌شود.

میان بولت آب‌بند پلاستیکی

میان بولت آب‌بند پلاستیکی یکی اقتصادی‌ترین میان بولت‌ها است که قیمت پایین‌تری دارند و در بسیاری از سازه‌ها از آن استفاده می‌شود.

این میان بولت دارای  5 بخش اصلی و 8 قطعه است. 5 بخش اصلی میان بولت آب‌بند پلاستیکی شامل لوله آجی پلاستیکی، رابط میان بولت، مخروطی، آب‌بند کننده لاستیکی لبه دار/ استاپر U و استاپر T است.

این میان بولت‌ها از پلی ونییل کلراید ساخته می‌شوند و هیچ گونه واکنشی با بتن ندارند.

از مزایای میان بولت آب بند پلاستیکی می‌توان به  قیمت پایین؛ قابلیت ساخت سفارشی با طول دلخواه، فاقد خوردگی، وزن کم، آب‌بندی مطمئن و فرایند نصب آسان اشاره کرد.

کاربرد میان بولت آب‌بند

بیشترین استفاده از میان بولت‌های آب‌بند در سازه‌های بتنی هست.

کاربرد میان بولت‌ها مشابه با بولت‌ها است. این قطعات  نیز به عنوان یک ابزار نگهدارنده و برای نگهداری دو قالب در فاصله یکسان از هم استفاده می‌شوند.

تفاوت مهم بین میان بولت‌ها با بولت‌ها، آب‌بندی محل بولت است. در سازه‌هایی بتنی که باید مقطع آب‌بند  باشد؛ نمی‌توان از بولت استفاده کرد و باید میان بولت‌های آب بند را به کار گرفت.

حالا این سوال پیش می‌آید که چرا نمی‌توان از بولت معمولی استفاده کرد؟

وقتی شما از بولت معمولی در سازه خود استفاده می‌کنید؛ بعد از اتمام کار و باز کردن قالب‌ها،  حفره‌هایی به جا می‌مانند که به دلیل بولت‌ها ایجاد شده است. این حفره‌ها در مراحل بعدی با سیمان پر می‌شوند و در سازه‌هایی مانند ساختمان‌ها مشکلی ندارند.

اما در سازه‌های آب‌بند مانند سدها، استخرها و … این حفره‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کنند؛ بنابراین بهتر است از همان ابتدا به جای بولت معمولی از میان بولت آب‌بند استفاده کرد.

مزایای میان بولت آب‌بند

این قطعات بسیار کاربردی و مهم هستند. به طور کلی از میان بولت‌ها برای آب‌بندی محل قرار گیری بولت‌ها استفاده می‌شود تا آب درون بتن نفوذ نکند.

علاوه بر این میان بولت‌ها در سایزهای متنوعی در دسترس هستند؛ بنابراین شما می‌توانید با توجه به نوع سازه و ضخامت دیوار یک مدل مناسب را انتخاب کنید.

قیمت میان بولت آب‌بند

هر یک از این میان بولت‌ها با توجه به متریال و روش ساخت، تعداد قطعات و … قیمت متفاوتی دارند.

به طور کلی میان بولت پلاستیکی نسبت به میان بولت چدنی و فلزی اقتصادی‌تر است. اما مدل‌های فلزی قیمت بالاتری دارند و تحت تاثیر نوسانات بازار فلز هستند.

علاوه براین با توجه به روش ساخت در شرکت‌های مختلف، قیمت‌های آن‌ها یکسان نیست. با این حال شما می‌توانید با برقراری تماس با بر قراری تماس با واحد فروش تسکو از قیمت تجهیزات قالب بتن آگاه شوید.   برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهندس زمانی
مدیر فروش
0912-8888904
zamani@teskoco.com