جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قالب فلزی فونداسیون بتنی؛ انواع، اجزا، قیمت و نحوه سفارش

قالب فونداسیون

اولین مرحله ساخت بنا فونداسیون است. باید گفت فونداسیون در سازه یک عضو ضروری و مهم است. فونداسیون یا پی ساختمان فشار ناشی از ستون‌ها را به زمین منتقل می­‌کند. سازه‌های بلند مانند برج‌ها نیاز به خاک برداری فونداسیون عمیق دارند. هم­چنین اجرای بنا در خاک بسیار ضعیف نیز نیاز به فونداسیون عمیق دارد.

فونداسیون یا همان پی بر اساس عمق به عرض آن به دو دسته تقسیم می­‌شود:

1) پی‌های سطحی( پی منفرد، پی باسکولی، پی مرکب، پی نواری، پی گسترده)

2) پی­‌های عمیق (شمع و کیسون )

در ادامه مطلب می­‌خواهیم شما را با قالب فلزی فونداسیون و نکات اجرایی فونداسیون بیشتر آشنا کنیم.

فونداسیون نواری
اجرای قالب بندی برای فونداسیون

 

انواع قالب فونداسیون

برای پی ریزی بنا از قالب‌های مختلفی استفاده می‌شود از جمله:

قالب فلزی، قالب آجری، قالب چوبی، قالب بتنی، قالب مدولار

قالب فلزی فونداسیون

قالب فلزی از رایج ترین نوع قالب بتن است. قالب فلزی در مقایسه با نوع آجری و چوبی دارای استحکام بالاتری است و نسبت به نوع دیگر بهتر شاقول می­‌شود.

به دلیل امکان استفاده از قالب فلزی در هر نوع سیستم اجرایی و قابلیت استفاده مجدد، آن را به رایج ترین نوع قالب بتن تبدیل کرده است.

برای پروژه‌هایی که تنوع ابعاد سازه بتنی کم است، قالب فلزی بهترین گزینه خواهد بود.

اجرای سریع، حمل آسان، ایجاد سطحی صاف و یک دست برای سازه بتنی و غیر قابل احتراق بودن از مزیت‌های قالب فلزی است.

با استفاده از پنل‌های فلزی، اتصالاتی همچون پین و گوه و یا کلمپس، نبشی پانچ شده، لوله‌های پشت بند و فیلر و کنج‌ها بیرونی می­‌توانیم انواع قالب بندی فونداسیون را اجرا کنیم.

از مزیت‌های دیگر قالب فلزی این است که از قالب‌های استفاده شده برای فونداسیون می­‌توان برای قالب بندی ستون، تیر و غیره در مراحل بعدی پروژه استفاده نمود.

پنل­‌های قالب فلزی به آسانی توسط پین و گوه به یکدیگر متصل می­‌گردند. از دیگر قطعاتی هم برای اجرای قالب بندی فونداسیون با استفاده از قالب­‌های فلزی مدولار استفاده می­‌شود. ازجمله: کنج داخلی، کنج خارجی پخ دار، نبشی پانچ شده، کنج داخلی دو خم و اتصالاتی مانند پین و گوه که تمامی اتصالات و تجهزات آن توسط گروه صنعتی تسکو تولید می­‌شود.

تسکو تولید کننده برتر قالب بتن، داربست‌های ایمن و جک سقفی در ساخت سازه‌های بتنی و اجرای هر نوع پروژه برای شما بهترین سیستم قالب بندی را طراحی و تولید می‌کند.

قالب فونداسیون
قالب فلزی فونداسیون

 

اجزا و اتصالات قالب فلزی فونداسیون

برای قالب بندی فونداسیون (گسترده، نواری، منفرد) اغلب از قالب‌های فلزی مدولار استفاده می‌شود. اتصالات مورد نیاز این نوع قالب بندی پین، گوه، کلمپس، گیره، قید لوله ای می­‌تواند باشد.

با استفاده از قالب‌های بتن و تجهیزات قالب بندی تسکو اجرای کلیه فونداسیون ها اعم از نواری، باسکولی، پی­های شیبدار، شناژها و سکو بسیار ساده و اقتصادی خواهد بود.

 

قالب بندی فونئاسیون
قالب بندی فونداسیون با استفاده از قالب فلزی

 

مزایای قالب فلزی

  • استحکام و مقاومت بسیار
  • قابل استفاده به دفعات زیاد
  • سرعت اجرای بالا
  • سهولت در اتصال
  • مناسب برای پروژه‌هایی با حجم کار بالا

 

قالب پلاستیکی فونداسیون

گاهی شرایطی در پروژه وجود دارد که باید از قالب بندی پلاستیکی استفاده کرد. به طور مثال وقتی فونداسیون از دو طرف به ملک مجاور و دیواره خاکی گود محدود شده است و امکان قالب بندی وجود نداشته باشد می­توان از نایلون استفاده کرد. دیواره‌ای که بتن با خاک تماس خواهد داشت را توسط نایلون باید پوشاند تا بتن با خاک تماس مستقیم نداشته باشد و آب بتن محفوظ بماند.

 

اجرای قالب بندی فلزی فونداسیون

برای پی‌سازی با توجه به نوع سازه و محلی که باید در آن اجرا شود، اقدامات لازم انجام می­‌گیرد تا سازه به استحکام و مقاومت لازم برسد. در ساخت فونداسیون باید استانداردهای لازم رعایت شود.

تقدم و تاخر قالب بندی بستگی به شرایط اجرا و مصالح قالب بندی دارد. برای قالب بندی فلزی ابتدا آرماتور بندی انجام شده و سپس قالب بندی انجام می­‌شود. در این حالت قالب­‌ها توسط مفتول به میلگردهای اجرا شده متصل شده و با استفاده از پین و گوه قالب‌ها به یکدیگر متصل می­‌شوند.

به علت حجم بالای بتن ریزی در فونداسیون پایداری قالب‌ها کم می­‌شود. برای پایدار کردن قالب بندی فلزی از جک‌های فلزی استفاده می­‌شود. که در مقاله‌ای جدا گانه به صورت مفصل جک­‌های فلزی را توضیح داده­‌ایم.

یک فونداسیون مناسب باید بتواند بدون ایجاد هرگونه نشستی که استحکام ساختمان را ضعیف کند، بارهای وارده را به خاک منتقل کند. نسبت به خاک منطقه توصیه می­‌شود فونداسیون عمیق­‌تر نصب شود، زیرا با این کار می‌توان از هرگونه خسارتی جلوگیری کرد.

عیار و مقاومت بتن در میزان بار پذیری سازه بسیار نقش دارد. برای طراحی سازه حتما باید به این دو مورد توجه شود. به طور معمول عیار بتن برای اجرای فونداسیون 350 کیلوگرم در متر مکعب است. باید گفت که این مقدار با توجه به محل اجرا و شرایط مصرف می­تواند تغییر کند. که اکثرا نسبت مخلوط کردن اجزای بتن توسط کارخانه سازنده انجام می‌گیرد و بتن به محل پروژه فرستاده می­‌شود.

بتن ریزی تا سطح نهایی قالب انجام می­‌شود. سپس ویبره زدن بتن برای از بین بردن حباب موجود در بتن انجام می­‌شود. باید توجه داشت که ویبره زدن زیاد می‌تواند مخلوط بتن را ناهمگن کند.

پس در قالب بندی فونداسیون مواردی چون ابعاد فونداسیون با نقشه استراکچر مصوب، طول بنا و ابعاد مندرج در سایت پلان، هم­‌باد سازی با بناهای مجاور باید کنترل شود.

به طور خلاصه می‌توان گفت پس از تکمیل آرماتوربندی فونداسیون و کنترل آرماتورها، قالب بندی پیرامون فونداسیون اجرا می­‌شود. تمامی ابعاد تمام شده باید منطبق با نقشه‌های فونداسیون باشد. به همین دلیل، ابتدا خطوط آکس بندی شده و حدود قالب فونداسیون روی زمین خط کشی و میخ گذاری می­‌شود.

فونداسیون بتنی
اجرای آرماتوربندی و قالب بندی برای فونداسیون بتنی

 

قالب فونداسیون فلزی
مراحل اجرای قالب بندی فونداسیون

مراحل اجرای فونداسیون بتنی

 

اولین قدم در اجرا گود برداری است. پس از خاک برداری، برای اجرای پی، سطح زمین را با بتن مگر (بتن با عیار پایین) می­‌پوشانیم. تا یک سطح تراز داشته باشیم.

همچنین اگر بتن مگر انجام نشود، پس از بتن ریزی آب بتن توسط خاک زمین جذب می­‌شود. برای رفع این مشکل 10 الی 15 سانتیمتر بتن مگر اجرا خواهد شد. در مرحله بعد طبق نقشه آرماتور بندی میلگردهای مناسب تهیه می­‌شود.

پس از تکمیل آرماتور بندی قالب بندی شروع خواهد شد. که از قبل سایز مناسب قالب­‌های فلزی بسته به قالب بندی مودر نیاز تهیه شده است. با استفاده از اسپیسر بین میله‌ها و قالب می‌توان فاصله انداخت. باید یاد آوری کرد که سطح قالب حتما باید روغن زده شود. قالب‌های فلزی توسط مفتول محکم بسته شده و برای اتصال آن‌ها به یکدیگر از پین و گوه استفاده می­‌کنیم. برای ثابت ماندن قالب‌ها از پشت بند مایل و یا جک‌های مورب باید استفاده شود.

در گام بعدی بتن ریزی انجام شده، اختلاط بتن و مدت زمان و نحوه ویبره زدن نکاتی است که باید در این مرحله به آن توجه داشت.

 

نکات حائز اهمیت در قالب بندی فونداسیون

  • فونداسیون می­‌تواند نما و یا غیر نما باشد(بر روی سطح و یا داخل زمین)، که این مورد برای تعیین کیفیت قالب بندی و مصالح باید در نظر گرفته شود.
  • رعایت اندازه و ابعاد فونداسیون
  • شاقول بودن فونداسیون (قالب فلزی بهترین سطح شاقولی را نسبت به انواع دیگر می­‌دهد)
  • رعایت کاور آرماتورها در فونداسیون
  • استحکام و کیفیت قالب‌ها
  • درزبندی مناسب جهت جلوگیری از خروج شیره بتن
  • استفاده از روغن قالب برای جلوگیری از چسبیدن بتن به قالب و افزایش کیفیت سطح بتنی و هم چنین دوام بیشتر قالب فلزی
  • .قبل از عمل بتن ریزی بستر بتن ریزی مرطوب شود. همچنین قالب‌های فونداسیون پیش از بتن ریزی کاملا پاکسازی شوند.

 

قالب فلزی تسکو
اجرای فونداسین بتنی در پروژه‌ی کارخانه سیمان اردستان با استفاده از قالب و تجهیزات قالب بندی تسکو

 

قالب بندی فونداسیون بتنی
اجرای قالب بندی فونداسیون با محصولات شرکت تسکو

 

فونداسیون
فونداسیون بتنی

 

قالب برداری فونداسیون

پس از خشک شدن بتن و رسیدن به مقاومت مورد نظر می­توان اقدام به قالب برداری کرد، در هنگام قالب برداری نیز باید بسیار مراقب بود تا فونداسیون بتنی آسیب نبیند.

قالب برداری فونداسیون مرحله به مرحله انجام می‌­شود. طی قالب برداری نباید هیچ گونه ضربه و بارهای ناگهانی به بتن وارد شود. زمان قالب برداری بسیار مهم است که بتن به مقاومت لازم رسیده باشد و تحت فشار نیروی وارده تغییر شکل ندهد. قالب­‌های باربر و پایه­‌ها را زمانی باید برداشت که قطعه بتنی تحمل بار خود و بارهای وارده را داشته باشد.

دمای محیط نیز بر زمان قالب برداری تاثیر گذار است. به طور مثال زمان قالب برداری در دمای 24 درجه و بیشتر حداقل 9 ساعت و برای دمای 0 درجه حداقل 30 ساعت است.

البته باید گفت این نکات برای قالب فلزی گفته شده است، در صورت استفاده از قالب آجری، نیاز به قالب برداری نیست. قالب آجری دائمی بوده و در کار می­‌ماند.

 

فونداسیون
فونداسیون بتنی

قیمت قالب فلزی

هرچند که قیمت قالب فلزی نسبت به سایر قالب­ها بالاتر است، اما استحکام و مقاومت بالای آن امکان استفاده چندین باره از قالب را امکان پذیر کرده است. پس باید گفت در خرید اول هزینه بالایی می‌پردازید. اما استفاده در چندین پروژه آن را مقرون به صرفه کرده است.

برای اطلاع از قیمت هر نوع قالب فلزی بتن با واحد فروش تسکو در تماس باشید. ما توانسته‌ایم با استفاده از بهترین نوع مواد اولیه و حفظ کیفیت، محصولات خود را با قیمت­‌هایی اقتصادی ارائه بدهیم.

سفارش قالب فلزی فونداسیون

از مواردی که در سفارش و خرید قالب فلزی فونداسیون باید به آن توجه کرد این است که قالب از نظر شکل و اندازه کاملا با نمای بتن مورد نظر هماهنگی داشته باشد. حجم بتن ریزی نیز نکته مهمی است، سیستم قالب فلزی فونداسیون انتخاب شده باید بتواند فشار و وزن بتن ریزی را تحمل کند.

برای سفارش هر نوع سیستم قالب بندی فونداسیون با کارشناسان تسکو تماس بگیرید. تا با توجه به نیاز سازه شما بهترین طراحی و تولید قالب فلزی بتن انجام گیرد.

 

قالب پیش ساخته
طراحی قالب فونداسیون پیش ساخته بتنی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهندس زمانی
مدیر فروش
0912-8888904
zamani@teskoco.com