جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تیر پل بتنی پیش‌ساخته و قالب بندی آن

قالب تیر پل

پل سازه­‌ای است که برای عبور از موانعی چون رودخانه­‌ها، دره‌­ها و … مورد استفاده قرار می‌­گیرد. در حال حاضر در اکثر پل­‌های طاقی شکل از بتن به خاطر داشتن مقاومت فشاری مطلوب آن استفاده می­‌شود.

باید گفت روش پیش‌ساختگی باعث صرفه‌ جویی قابل ملاحظه‌ای در اجرای سازه می‌شود. سازه­‌ها از اجزای مختلفی چون: فونداسیون، ستون­‌، تیر و کف تشکیل شده­‌اند. تیر در مهندسی سازه به طور معمول به اعضای افقی اطلاق می­‌گردد. تیر عضوی است مستقیم، بلند و منشوری که برای نگه­داری بارهای مختلف وارده در طول عضو استفاده می­‌شود.

برای ساخت پل‌های پیش‌ساخته بتنی از قالب‌هایی هم‌چون: قالب تیر پل، قالب عرشه پل، قالب ستون پل و قالب فونداسیون استفاده می‌شود. استفاده از سیستم­‌های قالب ­بندی مناسب، ساخت پل، عرشه پل و … را آسان کرده است. هم‌چنین قطعات پیش‌ساخته باعث افزایش دقت در اجرای سازه شده‌اند. عرشه قسمتی از پل است که وظیفه آن تحمل بار زنده سازه پل است.

می­‌توان گفت که فونداسیون و پایه­‌ها (ستون­‌ها) نقش نگهدارنده، تقسیم بار و انتقال فشار به زمین را دارند. هرچه وزن عرشه و مواد مصرفی کم­‌تر باشد در نتیجه در ساخت عرشه هزینه کم­تری می­‌شود. در ساخت پل پس از اجرای پایه‌ها، تیرهای بتنی پیش‌ساخته بر روی آن قرار می‌گیرند.

اجرای تیر پل بتنی
ساخت تیر پل بتنی پیش‌ساخته در اجرای پل شاهرود

در ادامه مقاله به توضیح بیشتری در ارتباط با تیر پل می­‌پردازیم.

قالب تیر پل چیست؟

برای ساخت اجزای پل­‌های بتنی از قالب­‌های فونداسیون، قالب ستون پل، قالب تیر پل و قالب عرشه­‌ی پل استفاده می­‌شود. از قالب تیر پل برای بتن‌ریزی تیرهای پیش‌ساخته بتنی استفاده می‌شود.

از قطعات اصلی قالب تیر پل می­‌توان از قالب درپوش، قالب دیواره، قالب کف و بلت­‌ها نام برد. مونتاژ این نوع قالب نیز توسط متعلقات رایج قالب‌بندی انجام می‌­شود.

طول زیاد تیر پل­‌ها معمولا باعث خیز منفی می­‌شود. برای رفع این مشکل قالب تیر پل از چند سگمنت مجزا طراحی می­‌شود. این قابلیت کمک می‌­کند تا حمل و نقل و تنظیم توسط کارگران به راحتی انجام شود.  به همین علت قالب کف تیر پل از اهمیت فراوانی برخوردار است. در بعضی پروژه‌ها فقط قالب دیواره خریداری می‌شود تا بر روی کف مشخص اجرا شود.

حداقل زمانی که تیر پل‌­های بتنی باید درمحل بتن‌­ریزی بدون حرکت باقی بمانند 20 روز است. برای استفاده بهینه از قالب تیر پل، می‌توان چند قالب کف به طور همزمان بکار برد. با این راهکار، قالب دیواره پس از 3 روز بتن‌­ریزی باز می‌شود. با مونتاژ بر روی کف بعدی شرایط بتن ریزی مجدد فراهم است.

قالب‌های تیر پل به سفارش مشتری تولید می‌شوند. در ساخت آن‌ نیاز پروژه و مواردی چون فاصله بین ستون‌ها و … دخیل است.

اجزای قالب تیر پل عبارت است از:

  • قالب دیواره
  • قالب درپوش
  • قالب کف
  • قالب خیز منفی
  • بلت‌ها
تیر پل
طراحی و ساخت قالب تیر پل بتنی در شرکت تسکو

 

تیر پل بتنی

تیر پل پیش ساخته بتنی
تیر پل‌های پیش‌ساخته بتنی با سطح مقطع‌های مختلف

اجزای سازه پل بر اساس بتنی بودن و یا فولادی و یا مرکب بودن تغییر می­‌کند. عرشه روی تیرهای بزرگ قرار می­‌گیرد. این تیرها هم خود روی پایه‌های پل تکیه‌داده می‌­شوند.

پل­‌ها به تیر پل­‌هایی برای ثابت نگه­‌داشتن و هم‌چنین محکم بودن نیاز دارند. که این تیر پل باید مقاومت لازم را داشته باشد و بتواند وزن زیادی را تحمل کند تا امنیت کامل فراهم شود.

پیشرفت در طراحی سازه، ساخت و مقاومت بالای مصالح دلیل استفاده از تیر‌های بتنی در ابعاد بزرگ است.

تیرها (Beam) سطح مقطع­‌های مختلفی به شکل T، به شکل I، تخت و L شکل دارند. (aashto beam, invorted tee beam, L shaped beam, rectangular beam)

تیر پل بتنی به صورت پیش‌ساخته و با سیستم پس‌کشیدگی تولید می­‌شوند. پس از اجرای پایه‌های پل (ستون‌ها) تیرپل‌های پیش‌ساخته روی آن­‌ها قرار می­‌گیرند. از مزیت­‌های استفاده از تیر پل پیش‌ساخته باید به موارد زیر اشاره نمود.

  • نصب آسان
  • عدم نیاز به قالب‌بندی­‌های سنگین
  • کاهش زمان اجرای پروژه
  • و کیفیت بالای قطعات به دلیل تولید در کارخانه

می‌دانیم که برای ساخت قطعات بتنی پیش‌ساخته نیاز مبرمی به یک قالب بندی مناسب است. تسکو مرغوب­‌ترین و باکیفیت­‌ترین قالب­ فلزی بتن را زیر نظر مهندسان در کارخانه خود طراحی و تولید می­‌کند.

تیر پل بتنی
طراحی قالب تیر پل بتنی به سفارش مشتری

تیر پل پیش‌ساخته بتنی

از مزایای تیر پل بتنی پیش‌ساخته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قابل تولید در در طرح و اندازه مورد نیاز
  • کاهش زمان اجرا و ساخت پروژه
  • قابل استفاده برای دهانه‌های بلند
  • عدم نیاز به قالب بندی سخت برای اجرای طرح‌های خاص
  • مقاومت بالا
  • نصب آسان
  • مقاومت بالا در شرایط آب و هوایی و ضربه

ساخت قالب تیر پل پیش‌ساخته

طراحی و ساخت قالب تیر پل به عنوان یک قالب فلزی خاص انجام می‌شود. این قالب امکان اتصال به قالب‌های مدولار را نیز دارد. به همین علت می‌توان طول‌های مختلف تیر پل بتنی را با آن اجرا نمود.

در صورت لزوم هنگام طراحی قالب تیر پل، روی قالب‌ مد نظر درپوش‌ها، قالب‌های ابتدا و انتها و …  تعبیه می‌شود.

تسکو طراحی و ساخت قالب تیر پل بسیاری از پروژه‌های عمرانی و ملی را عهدا دارد بوده است. کارخانه تسکو آمادگی طراحی و ساخت انواع قالب­‌های خاص فلزی از جمله قالب تیر پل بتنی را دارد. برای سفارش و کسب اطلاعات بیشتر با واحد فنی تسکو بگیرید. کارشناسان ما در اسرع وقت جواب گوی سوالات شما هستند.

قالب تیر پل
قالب تیر پل بتنی بعد از باز شدن دیواره‌ها

 

پل شاهرود
پل شاهرود

سفارش قالب تیر پل

انواع قالب فلزی بتن در گروه صنعتی تسکو طراحی و تولید می‌گردد. مواد اولیه، طراحی و نحوه ساخت بر کیفیت و مقاومت قالب فلزی بتن تاثیر گذار است.

قالب تیر پل را باید بنا بر سفارش مشتری طراحی نمود پس می‌توان گفت که این قالب در دسته قالب‌های خاص قرار دارد. به طور مثال فاصله بین ستون‌ها بر اثر عوامل متعددی در طراحی پل تغییر می‌کند.

میزان بار وارده، شرایط جغرافیایی، نوع معماری و … از عوامل تاثیر گذار در طراحی تیر پل‌های بتنی خواهند بود. با این حال فاصله بین ستون‌ها باید بسیار با دقت محاسبه شود زیرا بر استحکام پل تاثیر گذار است. می‌توان قالب بندی برای ساخت بعضی از تیرهای بتنی را با استفاده از قالب‌های مدولار نیز انجام داد. (به طور مثال با مقاطع L  شکل و یا تخت) که در این مورد نیاز به طراحی و ساخت قالب خاص نیست.

خرید قالب تیر پل بتنی

برای خرید قالب تیر پل ابتدا باید قالب تیر پل با ابعاد مورد نظر طراحی شود. پس از برآورد هزینه نسبت به قیمت روز بازار آهن پیش فاکتور ارسال می‌گردد.

برای خرید انواع قالب فلزی می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. ما برای اجرای یک سازه بی‌نقص بهترین قالب بندی را به ما پیشنهاد می‌کنیم.

مهندسان تسکو تجربه‌ای چندین ساله در طراحی و ساخت قالب‌ بتن خاص دارند. بهترین کیفیت را در سریعترین زمان ممکن از ما بخواهید.

جمع بندی

پل‌های پیش‌ساخته بتنی نیاز به تیر پل‌هایی برای محکم بودن دارند. تیر پل باید مقاوم بوده و بتواند وزن زیادی را تحمل کند. قالب‌های تیر پل برای ساخت تیرهای بتنی پیش‌ساخته طراحی و تولید می‌گردند.

قطعات اصلی این قالب: دیواره‌ها، درپوش، قالب کف و بولت‌ها هستند. تیرهای پیش‌ساخته بتنی باید تا 20 روز در محل بتن ریزی باقی بمانند.

برای صرفه جویی در زمان پروژه بکارگیری چند قالب کف پیشنهاد می‌شود. که بتوان پس از سه روز از بتن‌ریزی قالب دیواره‌ها را باز کرد و روی کف بعدی بست. این قالب سفارشی بوده بر اساس نیاز هر پروژه (فاصله ستون و … ) طراحی و تولید می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهندس زمانی
مدیر فروش
0912-8888904
zamani@teskoco.com