جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

زمان مناسب برای برداشتن جک سقفی

جک‌های ساختمانی

کاربرد جک زیر سقف

یکی از موارد مهم در ساخت و ساز، زمان برداشتن جک‌ سقفی است. قبل از آن که بهترین زمان برداشتن جک زیر سقفی را بررسی کنیم. باید بگوییم جک سقفی چیست و چه کاربردی در ساخت و ساز دارد. در نظر داشته باشید که در ساخت انواع سازه‌های ساختمانی این محصول کاربرد دارد.

از جک زیر سقفی در تمام سازه‌ها از یک طبقه تا برج چند طبقه استفاده می‌شود. مهم‌ترین کاربرد جک در ثابت نگه‌داشتن سقف در هنگام  بتن‌ریزی و قالب‌بندی است. این عضوها موقتی هستند و بعد از خشک شدن بتن برچیده می‌شوند. جک سقفی در ساخت و ساز اهمیت بالایی دارد. در هنگام بتن‌ریزی به نگهدارنده نیاز است، تا از فروپاشی سقف در هنگام بتن‌ریزی جلوگیری کند. و باید میزان باری که سقف ایجاد می‌کند را به زمین منتقل کند. این نگهدارنده‌ها در واقع همان جک‌های سقفی هستند.

جک باید مرغوبیت و کیفیت بالایی داشته باشد تا فشارهای وارده از طرف سقف را به خوبی تحمل کند و فرو نرود. انواع مختلف جک سقفی، کاربردها و نکات حائز اهمیت در خرید آن را در مقالات دیگر به طور کامل توضیح داده‌ایم. مطالب ما در ارتباط با انواع جک سقفی و مزایای جک‌ سقفی تسکو را در صفحات دیگر می‌توانید مطالعه کنید. در این مقاله می‌خواهیم بگوییم بهترین زمان برای برداشتن جک زیر سقف چه زمانی است؟

جک‌های ساختمانی
جک ساختمانی تسکو با سرجک تی شکل ثابت

محاسبه تعداد جک سقفی

معمولا در ازای هر متر مربع سقف، یک عدد جک سقفی بکار می‌رود. البته این در صورتی است که فشار بار بتن وارده در هر متر مربع، بیش از 1.5 تن نباشد. در غیر این صورت احتمال خم شدن لوله نری جک سقفی بالا است.

برای این که در استفاده از جک‌های سقفی در سازه‌های بتنی مرتفع مشکلی ایجاد نشود، می‌بایست تعداد جک‌ها را اضافه کرد. یعنی به جای استفاده در هر یک متر مربع، جک‌ها به فاصله 80 سانتیمتر از یکدیگر قرار گیرند. و جهت اطمینان بیشتر از کمرکش استفاده گردد. حداکثر فاصله جک‌های سقفی از یکدیگر 1.2 متر است.

جک‌های سقفی از دو لوله داخلی و بیرونی تشکیل شده‌اند که قطر لوله داخلی 5 سانتی متر و قطر لوله خارجی 6 سانتی متر است. روی لوله داخلی سوراخ‌هایی در فواصل 10 سانتی‎متری جهت تنظیم ارتفاع وجود دارد. از سر جک‌های بدون صلیب یا سرجک‌های T شکل (صلیبی) یا U شکل (عراقی) بنابر نیاز پروژه استفاده می‌شود.

شمع حمایتی
استفاده از جک‌های زیر سقفی هنگام بتن ریزی

وقتی فشار بار بتن وارده در هر متر مربع بیش از 1.5 تن نباشد، به ازای هر متر مربع یک عدد جک سقفی استفاده می‌شود. در غیر این صورت احتمال خم شدن لوله نری جک سقفی بالاست. طراحی این جک‌ها مانند طراحی یک عضو فشاری است. برای این که بتوانیم در سازه‌های مرتفع استفاده کنیم، باید تعداد جک‌ها را اضافه کرد. یعنی بجای استفاده در هر یک متر مربع جک‌ها به فاصله 80 سانتیمتر از یکدیگر قرار گیرند و جهت اطمینان بیشتر از کمرکش استفاده شود. که در این صورت ظرفیت تحمل فشار عضو تا حدود دو برابر افزایش پیدا می‌کند.

 

تعداد جک زیر سقف
استفاده از تعداد مناسب جک زیر سقف

بهترین زمان برداشتن جک‌های زیر سقف

تنها زمانی می‌توان جک‌ها و اجزای قالب بندی را برداشت، که بتن طبقه بالا مقاومت لازم را داشته باشد. که این عملیات باید با محاسبات صورت پذیرد.

جک زیر سقفی یکی از مراحل قالب بندی سازه بتنی به حساب می‌آید. جک‌های زیر سقفی باید در زمان مناسب برداشته شوند. مراحل و هم‌چنین زمان برداشتن آن‌ها دارای نکاتی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

زمان برداشتن جک زیر سقف برای هر سازه به ویژگی‌های محیطی مانند دما و مصالح مصرفی در تهیه بتن بستگی دارد. بر حسب دما این زمان معمولا بین 10 تا 30 روز است. باید گفت هرچه قدر دمای محیط بیشتر باشد (24 درجه به بالا) زمان برداشتن جک‌ها به علت زودتر خشک شدن بتن، کمتر می‌شود. برداشتن جک‌ها باید بدون اعمال فشار و ضربه انجام شود. و به گونه‌ای باشد که بار به تدریج از روی آن حذف شود.

برداشتن جک زیر سقف در دهانه‌های بزرگ از وسط دهانه شروع می شود و سپس جک ناحیه تکیه گاه‌ها برداشته می‌شود. در کنسول‌ها نیز، این کار باید از لبه به طرف تکیه‌گاه انجام شود.

برداشتن جک‌های زیر سقف به موارد متعددی بستگی دارد. مواردی از جمله: میزان فشار وارد بر سقف، شرایط آب و هوایی، نوع سازه و … در تعیین زمان بازکردن جک سقفی موثر هستند. اما اگر بخواهیم راهکار کلی بدهیم، باید به دمای مجاور سطح بتن توجه کنید. به چند درجه برسد شما می‌توانید جک زیر سقف را بردارید و عملیات قالب برداری را انجام دهید. در مواقعی که زمان فالب برداری در طرح تعیین و تصریح نشده باشد. باید زمان‌های جدول 9-11-2  در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان به عنوان حداقل زمان لازم برای قالب برداری و برداشتن جک‌های سقفی ملاک قرار گیرد.

سرجک ثابت و متحرک
جک ساختمانی با سرجک‌های ثابت و متحرک

اهمیت برداشتن جک زیر سقف در زمان مناسب

در مواردی برای صرفه جویی در هزینه‌ها جک‌های طبقات تحتانی را زودتر جمع می‌کنند. متاسفانه این عمل در بعضی موارد باعث فروپاشی سقف یک یا چند طبقه می‌شود. توصیه می‌شود پایه‌های اطمینان در دو طبقه متوالی وجود داشته باشند. و تا حد امکان پایه‌ها اطمینان در دو طبقه در امتدادی واحد قرار گیرند.

راهنمایی در زمینه خرید و استفاده از جک سقفی

دیگر تجهیزاتی که در اجرای سقف لازم است، پیچ جک است. برای تولید جک‌های سقفی در کارخانه تسکو از رزوه‌‌هایی با کیفیت بالا استفاده می‌شود. پس لازم است در هنگام خرید جک سقفی به مواردی چون پیچ تنظیم، پیچ جک و سرجک‌ها نیز توجه گردد. خرید جک سقفی با کیفیت به دلیل طول عمر بالا می‌تواند برای شما بسیار به صرفه باشد.

تمامی تجهیزات قالب بندی اعم از سکوی کار، براکت، جک‌های شاقول کننده و انواع قالب بتن در کارخانه تسکو از مرغوب‌ترین مواد اولیه تولید می‌شود.

 

 

یک پاسخ

  1. باسلام
    درخصوص قالب برداری و پایه های اطمینان در سقف یوبوت و وافل اگر جدول خاصی براساس دهانه سقف هست ارائه فرمایید.

    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهندس زمانی
مدیر فروش
0912-8888904
zamani@teskoco.com