جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تفاوت قالب بتن آزمایشگاهی با قالب بتن کارگاهی چیست؟

تفاوت قالب بتن کارگاهی و قالب بتن آزمایشگاهی

از قالب بتن برای فرم دادن به بتن و سخت شدن آن تا رسیدن به شکل مورد نظر استفاده می‌شود. در این مقاله با توضیح قالب بتن کارگاهی و قالب بتن آزمایشگاهی به صورت مجزا، به بیان تفاوت ها و کاربردهای هر کدام می‌پردازیم.

قالب بتن آزمایشگاهی

از این قالب برای تهیه نمونه های بتنی جهت آزمایش های مختلف استفاده می شود. بسته به نوع آزمایش و روش آن می توان از قالب های استوانه ای، مکعبی، فلزی و یا پلاستیکی استفاده کرد.

باید گفت تست های بتن به طور کلی به دو گروه عمده تقسیم می­شوند:

  1. دسته اول تست­هایی هستند که بر روی بتن تازه یا مخلوط بتن که شامل تست مواد تشکیل دهنده بتن است، برای کنترل بتن تولید شده طبق معیارهای طرح اختلاط بتن انجام می شود.
  2. دسته دوم آزمایش هایی هستند که بر روی بتن سخت و روی سازه های بتنی که قابل بهره برداری هستند انجام می‌گیرد. برای بررسی وضعیت بتن موجود، مطالعه پارامترهای مکانیکی و پایایی و دوام بتن بر اساس سازه بتنی صورت می‌گیرد.

برای وارسی از محصول و آزمایش کیفیت محصول نمونه گیری انجام می شود، بهترین زمان برای گرفتن نمونه قبل از ریختن بتن تازه در قالب است.

منظور از بتن تازه، بتنی است که عمل اختلاط اجزای آن انجام شده ولی گیرش اولیه آن آغاز نشده است. حجم نمونه انتخابی  بسته به هدف آزمایش ( تعیین درصد هوای بتن، تعیین وزن مخصوص بتن، آزمون اسلمپ) متفاوت است. باید بتوان نمونه را الگو مجموعه قالب های گرفته شده دانست. چرا که در غیر این صورت نمیتوان به جواب قابل قبولی از آزمایش محصول دست یافت. به همین منظور نمونه باید به صورت اتفاقی انتخاب شود تا بتوان آن را به عنون نماینده نمونه ها در نظر گرفت. مدت زمان نمونه برداری تا زمان قالب گیری نباید بیش از 15 دقیقه باشد و در تمام این مدت بتن باید در مقابل از دست دادن آب، وزش باد همچنین گرما و سرما محافظت شود.

قالب بتن آزمایشگاهی

از آزمایشات پر کاربرد بتن می­توان به آزمایش سیمان، نوع سنگدانه، بررسی ارزش ماسه ای، آزمایش اسلمپ، نمونه گیری از بتن تازه در حین بتن ریزی اشاره کرد. از آزمایشات دیگری که شاید به گوش متخصصان عمرانی آشنا باشد آزمایش هایی مانند نحوه مغزی گیری از بتن سخت و آزمایش مقاومت فشاری بتن با استفاده از جک بتن شکن، بررسی عمق ترک و سرعت نفوذ صوت در بتن، نفوذ آب و یون کلر، مجموعه آزمایش هایی هستند برای انتخاب روش های ترمیم یا مقاوم سازی متناسب با سازه موثر است.

برای آزمایش ابتدا بتن درون قالب آزمایشی مناسب با ابعاد مشخص ریخته شده و برای رفع هر گونه شکاف یا خلا معتدل می شود. سپس نمونه ها از قالب­ها خارج شده در محیط های تعبیه شده قرار می گیرد تا زمانی که به اندازه کافی مطابق با مشخصات پروژه شوند. پس از عمل آوری سطوح صاف و یک دست می شود.

برای به دست آوردن مقاومت فشاری بتن در آزمایش نمونه را با استفاده از دستگاه زیر فشار قرار داده تا خراب شود. این کار باعث می­شود مقاومت فشاری بتن مورد آزمایش را تعیین ­شود.

فرمول آزمایش مکعب بتنی، برای آزمایش مقاومت فشاری ماده برابر است با مقاومت فشاری= بار/ سطح مقطع است.

در آزمایش فشرده سازی بتن از نمونه های مکعب با ابعاد 15*15*15 سانتیمتر  و یا 10*10*10 استفاده می شود.

نمونه های گرفته شده از نظر مقاومت فشاری بتن با دستگاه های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.

معمول ترین روش ها برای تست مقاومت فشاری بتن، کرگیری از بتن سفت شده و همچنین نمونه گیری در قالب استاندارد است.

کرگیری بتن با استفاده از دریل های مخصوصی که  برای این کار ساخته شده است انجام می‌شود.

در این روش قطعه ای استوانه ای شکل از بتن خارج گردیده و برای انجام تست های گوناگون و بررسی کمی و کیفی بتن،به آزمایشگاه فرستاده می­‌شود.

باید به این نکته اشاره کرد که روش کرگیری بر روی بتن مسلح و غیر مسلح صورت می گیرد، کرگیری از بتن غیر مسلح به مراتب راحت تر است و زمان کم تری نسبت به کرگیری بتن مسلح میبرد.

به همۀ مراحل این آزمایش تست مغزه گیری بتن نیز گفته می شود.

 

قالب بتن کارگاهی

از قالب های بتن در ساخت و ساز برای شکل دادن به بتن تازه برای ایجاد سازه ای بتنی مطابق با طرح پروژه استفاده می شود.

استفاده از قالب بتن با کیفیت  مدت زمان یک پروژه را به طور قابل توجهی کاهش می دهد و کاهش زمان باعث کاهش هزینه های یک پروژه می شود. همچنین استفاده از قالب بتن خوب باعث افزایش کیفیت سازه بتنی می گردد.

کارگاه قالب بندی، محل و فضایی مناسب برای ساخت قالب و انبار کردن تجهیزات لازم است که امور آن توسط افرادی با مهارت های کافی اداره می شود.

قالب بتن کارگاهی

در کارگاه اموری از جمله  مونتاژ و دمونتاژ قالب ها، تمیز کردن قالب های استفاده شده برای کاربرد مجدد و در صورت نیاز رفع نقوص قالب­ها انجام می گیرد.

در پروژه هایی که از قالب های خاص بتن، نظیر قالب های لغزان و قالب‌های رونده استفاده می شود باید تجهیزاتی مناسب و ماشین آلات مورد نیاز برای بهره برداری از قالب های خاص فراهم شود.

اصلاح سطح نا هموار و معیوب بتن برای ایجاد یک سطح با کیفیت، کاری بسیار هزینه بر است. این هزینۀ زیاد هم بله نحوی دلیلی دیگر برای استفاده از یک قالب با کیفیت است. به کارگیری قالب بتن خوب شرایط ایمنی  و دسترسی مناسبی را برای کارگران ایجاد می کند.

گروه صنعتی تسکو توانسته است با ابزار آلات امروزی بهترین نوع قالب های بتن فلزی را به بازارهای داخلی و خارجی ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهندس زمانی
مدیر فروش
0912-8888904
zamani@teskoco.com